13 sie 2014

Węglowodany to cukry - sprawdź, czy dobrze czytasz etykiety produktów

Co to są węglowodany?

Węglowodany są dla organizmu ludzkiego zapasowym (mniej wydajnym od tłuszczu*źródłem energii. Zawarte są we wszystkich produktach pochodzenia roślinnego oraz w (mniejszej ilości) w produktach mlecznych.


Węglowodany dzielimy na:

  • proste (występujące np. w miodzie, cukrze, owocach, słodyczach)
  • i złożone (wyst. np. w kaszach, ziemniakach czy pieczywie)
Węglowodany proste zbudowane są z jednej lub dwóch cząsteczek cukru, a złożone - z wielu, połączonych w długie łańcuchy. Ogólnie znane jest twierdzenie o istnieniu o tzw. "dobrych" i "złych" węglowodanów - zapomnij o nim. 
Bez względu bowiem na to, czy węglowodany wchłaniane są do krwiobiegu szybciej (w. proste - znane jako "złe") czy wolniej (w. złożone - "dobre"), to i tak końcowo rozkładane są na glukozę. Niezależnie więc od tego jaki produkt węglowodanowy zjesz - tak czy siak końcowo dostarczysz organizmowi cukier prosty. Nie istnieją węglowodany złe i dobre - wszystkie są szkodliwe (Dlaczego cukry są takie złe?)

Węglowodany to cukry

Węglowodany = cukry. To jest podstawowa rzecz jaką powinnaś wiedzieć, szczególnie czytając etykiety produktów.

Jak tę niewiedzę wykorzystują producenci żywności?

Oto przykładowa paczka ciastek.
Informacja na przodzie produktu o znikomej zawartości cukru:
A prawdziwa zawartość węglowodanów:

Jak widać, informacja na przodzie opakowania dotyczyła tylko cukrów prostych, choć rzeczywista zawartość węglowodanów w tym produkcie jest 8 razy większa!

Więc nawet jeśli ograniczasz spożywanie cukrów nie słodząc herbaty, to z nawiązką dostarczasz je swojemu organizmowi w produktach, które mają tylko 6,6% cukru a "zaledwie" 53% węglowodanów...


(O tym, jaką maksymalną dawkę węglowodanów organizm toleruje, przeczytasz tutaj: Bezpodstawny podział na dobre i złe cukry)