7 wrz 2014

Insulina i glukagon - co warto wiedzieć

Insulina i glukagon to hormony, które musisz utrzymywać w równowadze, aby być zdrową i szczupłą. W jaki sposób to zrobić? Oczywiście proces ten ma związek ze spożywaniem węglowodanów.

Insulina - odkładacz tłuszczu

Insulina to hormon, który powoduje składowanie substancji zapasowych. Wytwarzana jest przez komórki Beta trzustki w ilościach proporcjonalnych do ilości spożywanych węglowodanów.

Zawsze gdy zjadasz węglowodany, do krwiobiegu uwalniana jest insulina

Insulina spełnia dwa główne zadania:

  1. blokuje uwalnianie energii z własnych zapasów tłuszczowych (czyli dosłownie nie pozwala spalić tkanki tłuszczowej)
  2. oczyszcza krew z cukrów
Wniosek nasuwa się sam: im więcej jesz węglowodanów, tym więcej produkowanej jest insuliny i tym samym - więcej tkanki tłuszczowej.

Glukagon - spalacz tłuszczu

Glukagon to z kolei hormon wywierający skutek odwrotny do insuliny. Jak insulina przekształca węglowodany w tkankę tłuszczową, tak glukagon ma za zadanie ją spalać. Kiedy jednak poziom insuliny utrzymuje się na wysokim poziomie, glukagon nie może zostać uaktywniony. Wtedy oznacza to, że organizm nie jest w stanie spalać nagromadzonej tkanki tłuszczowej.

Równowaga hormonalna

Insulina i glukagon to hormony, które choć mają działanie odwrotne, to wspólnie utrzymują równowagę między procesami magazynowania "zapasów" i ich spalaniem. Równowaga insuliny i glukagonu jest konieczna nie tylko ze względu na uzyskanie wymarzonej sylwetki, ale również zdrowia. Niestety, łatwo tę równowagę zachwiać m.in. spożywając nadmierne ilości węglowodanów i tym samym - stale podwyższając prawidłowy niski poziom insuliny.

Jak obniżyć poziom insuliny?

Po posiłku węglowodanowym wzrasta poziom insuliny. Insulina nie pozwala na uaktywnienie glukagonu i spalanie tkanki tłuszczowej. Dopóki poziom insuliny jest wysoki, energia zablokowana w tkance tłuszczowej jest niemożliwa do użycia.
Poziom insuliny obniża się, gdy:
- mija trochę czasu od ostatniego wysokowęglowodanowego posiłku,
- w czasie ćwiczeń fizycznych,
- w czasie głodówki (nie jesz nic, nie jesz też węglowodanów - nie podnosi się poziom insuliny).

Na diecie niskowęglowodanowej poziom insuliny jest zawsze niski, dlatego jest ona najlepszym sposobem na schudnięcie i pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej.