25 wrz 2014

Przekąski na przyjęcie + tort orzechowo-czekoladowy


Myśląc o przejściu na dietę niskowęglowodanową nasuwa się pytanie, jak poradzić sobie z jedzeniem wśród znajomych, na przyjęciach itd. gdy wszyscy odżywiają się "standardowo". Nie jest łatwo, gdy wokół kuszą nas ciasteczka i inne pyszności, których nie odmawiałyśmy sobie całe życie, a teraz nagle są dla nas zakazane na dobre.

Taka jest cena bycia zdrowym i szczupłym. Ale mam kilka dobrych wiadomości:
  1. Na początku jest trudno, ale naprawdę można się przyzwyczaić.
  2. Na swoim przykładzie mogę przyznać, że kruche ciasteczka, bułeczki czy chrupki, a szczególnie popcorn już mi po prostu nie smakują. 
  3. Górna granica ok. 70g węglowodanów na dobę to całkiem sporo, także można zjeść coś słodkiego bez wyrzutów sumienia i odskoków od diety.
  4. Znam wiele przepisów na niskowęglowodanowe pyszności i co jakiś czas będę je tutaj prezentować.

Przekąski na spotkanie ze znajomymi, przedstawiam swoje substytuty:

Zamiast chipsów, paluszków

Orzeszki ziemne (12% węglowodanów) doskonale spełniają swe zadanie jako przekąska. Tak samo chrupiące i do podjadania jak chipsy, a przy tym mają o wiele mniej cukru.

Do tego proponuję np. mini-szaszłyki (na zdjęciu: schab, cebula, papryka) lub koreczki drobiowe (np. gotowe kupne). Na ciepło czy na zimno sa tak samo smaczne.
Na zdjęciu akurat porcja mała, tylko dla trzech osób.

Zamiast ciasteczek

Batoniki twarogowe (waniliowe, czekoladowe)
Waga: 40g/szt.
Węglowodany: 10g waniliowy, 15g czekoladowy.
Pokroiłam kazdego na cztery części i wygląda to jak ptasie mleczko, z tym że jedna taka cząstka ma średnio 3g cukru (2,5g biały, 3,75g czarny).
Gdzie: Biedronka -> lodówki -> dział serków/jogurtów.
Cena: 1,19zł/szt.

Alkohol bez soku czy coli

Na diecie niskowęglowodanowej nie musimy całkowicie rezygnować z alkoholu. Wódka nie zawiera węglowodanów wcale (ale uwaga, jeden kieliszek ma ok. 100 kcal). Jednak standardowe przepijanie sokiem czy colą odpada. Jak inaczej?
woda gazowana + plasterki limonki/cytryny + lód
do bezpośredniego "przepicia" proponuję ćwiartkę pomarańczy

Tort orzechowo-czekoladowy

No i najważniejsze... tort;)) Pyszny i słodki, nawet zdaniem koleżanek nie będących nie diecie niskowęglowodanowej. (A dałam nawet mniej bułki tartej do biszkoptu 45g, i cukru do kremu 30g).
Przepis zaczerpnięty z książki kucharskiej Jana Kwaśniewskiego*



Wszystko to objętościowo wygląda na mało, ale to tylko pozory. Przekąski baardzo syte.

* Jan Kwaśniewski, Książka kucharska, Warszawa 1998