15 wrz 2014

Woda: ile powinno sie pić?

Czasem może zdarzyć się tak, że człowiek traci prawidłową zdolność odczuwania pragnienia. Wtedy rady typu "pij tyle, ile czujesz, że trzeba" nie są do końca pomocne. W naturze zwierzęta piją wtedy, gdy po prostu potrzebują. Ale nie my. Co na to wpłynęło?

Utajone odwodnienie

Wiele czynników (jak np. niektóre leki czy różne słodzone napoje, w tym energetyczne - wszystko to działa moczopędnie) może wpływać na to, że nie odczuwamy prawdziwego pragnienia. Możemy wtedy doprowadzić organizm do tzw. utajonego odwodnienia. 

Kuracja wodą

Woda może być lekarstwem na wiele schorzeń. Irański lekarz Ferejdun Batmangelidż, zmarły niespełna 10 lat temu, regularnie leczył swoich pacjentów wodą i obserwował zadziwiające wyniki. Regularnie - tzn. woda pomaga ale trzeba na to trochę czasu; przynajmniej parę tygodni.

Dlatego jeśli czujesz, że coś jest z tobą nie tak (bóle głowy, brzucha, problemy z wypróżnianiem, nadciśnienie, przemęczenie, bóle stawów czy otyłość), proponuję kurację wodą. Spróbuj pić wodę przed każdym posiłkiem: ile chcesz, ale regularnie. Skutków ubocznych nie ma, a może ci pomóc.


Moje dodatkowe szklanki wody

Od jakiegoś czasu codziennie na czczo piję dwie szklanki wody. Dodatkowo szklankę przed każdym posiłkiem. Wcześniej nie zwracałam na to uwagi i od razu jadłam, a teraz widzę że organizm sam domaga się tej wody. 
Czasem sygnał pragnienia może być mylony z ochotą na przegryzienie czegoś i po takiej szklance wody okazuje się, że wcale nie chciało mi się jeść. Kiedys zdarzało się, że nawet po intensywnych ćwiczeniach nie czułam zdrowego pragnienia. Teraz w ciągu dnia wyraźniej czuję, kiedy chce mi sie pić.