25 paź 2014

Owoce i warzywa - są nam potrzebne?

Właściwie odpowiedź brzmi nie. Ale po kolei.
Ogólnie każdy wie, że słodycze są niezdrowe. To nie ulega wątpliwości. Gdy ktoś oznajmia, że nie je słodyczy albo nawet pieczywa, nie budzi to większego zdziwienia (no może tylko podziw, że daje radę oprzeć się słodkim ciasteczkom albo i współczucie, że np. musi się odchudzać i tym samym omija go tyle pyszności).

Co jednak, gdy usłyszymy, że ktoś ogranicza warzywa i owoce? Jedyne, co przychodzi do głowy, to że chyba zwariował, niedługo umrze z braku potrzebnych witamin. Od dziecka bowiem z każdej strony bombardowani jesteśmy informacjami o tym, jak warzywa i owoce są niezbędne do życia, że są największym źródłem witamin. A jednak po wgłębieniu się w temat możemy dowieść, że fakty przeczą tej teorii.

Warzywa/owoce - skład

Warzywa i owoce w 75-90% składają się z wody. Reszta to węglowodany i niestrawny błonnik. Witaminy, sole mineralne czy inne składniki występują w nich w ilościach tak śladowych, że nie mogą mieć większego znaczenia w naszym odżywianiu.

Jedz warzywa i owoce, jeśli lubisz, ale nie oczekuj od nich korzyści zdrowotnych.


Najlepsze źródło witamin - ukryte?

Produkty pochodzenia zwierzęcego są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych. Powszechnie praktykowana jest jednak procedura, aby ukryć ten fakt. Po prostu tablice przedstawiające źródła witamin i składników mineralnych są skonstruowane tak, aby nie pokazywać, że produkty zwierzęce zawierają duże ilości tych niezbędnych składników odżywczych. Właśnie dlatego przyzwyczajeni jesteśmy do automatycznego myślenia "witaminy? - warzywa i owoce!" W rzeczywistości taka sama porcja warzyw, owoców czy zbóż nie ma co konkurować z taką samą porcją np. mięsa.
Ponadto w produktach zwierzęcych witaminy występują w postaci bardzo łatwo przyswajalnej przez organizm. Badania wykazują, że mięso i ryby zjadane w wystarczającej ilości leczą szkorbut spowodowany brakiem witaminy C.

Piramida zdrowia - bez podstaw

Przedstawione w sławnej Piramidzie Zdrowia, już niemal sztandarowe zalecenia USDA, by jeść dużo chleba i produktów zbożowych, nie zostały oparte na konkretnych analizach. Automatycznie uznano, że skoro tłuszcz jest niezdrowy, to węglowodany muszą być korzystne. Ale nigdzie nie znaleźliśmy żadnych danych naukowych, które dowodziłyby, że duża ilość produktów zbożowych jest właściwa dla zdrowia. Jeszcze nam się nie zdarzyło usłyszeć lub przeczytać o chorobie, którą by wyleczono dietą bogatą w zboża.*

To jeść warzywa czy nie jeść?

Ogólnie rzecz biorąc nie musisz całkowicie rezygnować z warzyw i owoców, jeśli je lubisz. Dieta niskowęglowodanowa polega na ograniczaniu cukrów do maksymalnie 70 g na dobę. Tak więc jedz węglowodany w jakiej postaci chcesz, ale po prostu nie daj omamić się informacjom, że zjadając warzywa/owoce poprawiasz swoje zdrowie.

* Wolfgang Lutz, Życie bez pieczywa, przeł. Monika Betley, 2001