14 lis 2014

Alkohol - ile ma kalorii i węglowodanów?

Chyba nigdy nie widziałam na etykiecie alkoholu tabelki z jakąkolwiek informacją o procentowej zawartości składników. A szkoda, bo niektóre napoje alkoholowe to istne bomby kaloryczne i węglowodanowe. Na diecie niskowęglowodanowej alkohol jest dozwolony, ale oczywiście nie każdy i w odpowiednich ilościach. - Co warto wiedzieć?

Wino zawiera wiele polifenoli
oraz resweratrol - silny 
przeciwutleniacz zmniejszający oznaki starzenia

Zalety alkoholu

Alkohol rozrzedza krew, wzmacnia naczynia krwionośne, a zawarte w nim polifenole (silne antyoksydanty) mają właściwości zdrowotne. Badania wykazały, że umiarkowane spożycie alkoholu obniża ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, serca, cukrzycy typu 2, udaru mózgu. Naukowcy odnotowali również polepszenie się funkcji poznawczych i pamięci u osób po 65 roku życia jak i zwiększenie gęstości kości u kobiet po menopauzie. Alkohol wpisuje się w wyniki ogólnego obniżenia śmiertelności.

Oczywiście, alkohol nie oferuje niczego, czego nie osiągnęłabyś zdrową dietą, nie ma jednak powodu, aby całkowicie z niego rezygnować.




Alkohol to nie węglowodany!

Alkohol powstaje z fermentacji cukru, ale końcowym wynikiem destylacji jest alkohol etylowy - płyn o zerowej zawartości węglowodanów.
Dla tych, którzy uparcie utożsamiają alkohol z węglowodanami warto dodać, że nasze ciało traktuje
alkohol i cukry zupełnie inaczej;
  • po pierwsze, wątroba rozkada alkohol do octanu, a ostatecznie do dwutlenku węgla i wody - nie cukru;
  • a po drugie, alkohol nie jest metabolizowany jako produkt węglowodanowy, więc nie podnosi poziomu cukru we krwi (a może go właściwie obniżyć!).

Alkohol ma tzw. "puste kalorie"

Czysty alkohol (etanol) zawiera 7 kcal/1g czyli prawie dwa razy więcej niż białko czy węglowodany (4kcal/1g) i niewiele mniej niż tłuszcz (9 kcal/1g). 
Kalorie z alkoholu to puste kalorie z tego względu, że nie mają żadnych wartości odżywczych. Poza tym spożyty alkohol jest metabolizowany w pierwszej kolejności (przed tłuszczem, białkiem czy węglowodanami), bo organizm chce się go jak najszybciej pozbyć. Spalanie tkanki tłuszczowej zostaje wtedy spowolnione, dlatego lepiej nie pij alkoholu, jeśli starasz się stracić na wadze.

Skąd kalorie w alkoholu?

Skoro alkohol nie ma wartości odżywczych, to skąd ma kalorie?! Aby to zrozumieć, trzeba spojrzeć na definicję kalorii. Ogólna naukowa definicja kalorii brzmi: "Ilość potrzebnego ciepła do podniesienia jednego grama wody o jeden stopień Celsjusza." Kaloria jest więc jednostką ciepła (a jak wiesz, alkohol jest bardzo łatwopalny - wyzwala przy spalaniu m.in. właśnie ciepło).

Co pić, a czego lepiej unikać?

Poniżej przedstawiam listę napojów alkoholowych w kolejności od najbardziej wskazanych po te, których lepiej unikać:

1. Mocny alkohol (zero węglowodanów)

Typ, 100 ml
kcal
węgl. (g)
Gin
Rum
Tequila
Whisky
Wódka
216
0
Brandy
Koniak
218
0

2. Wina wytrawne/półwytrawne

Typ, 100 ml
kcal
węgl. (g)
Czerwone wytrawne
80
2
Białe/różowe wytrawne
80
3
Zinfandel (półwytrawne)
88
3

3. Piwo/cydr/wina słodkie

Typ, 100 ml
kcal
węgl. (g)
Piwo
80
5
Muskat (wino słodkie)
85
5
Cydr (typu Kiss Premium Dry)
50
6
Wino Sherry
140
7
Wermut (wino aromatyzowane)
150
13
Wina słodkie, deserowe
160
14

4. Likiery (duużo węglowodanów)

Typ likieru, 100 ml
kcal
węgl. (g)
Czereśniowy (Kirsch)
210
20
Owocowy (Grand Marnier)
220
22
Śmietankowo-kakaowy (Bailey’s)
350
24
Gorzki Campari
213
27
Jajeczny (Advocaat)
260
30
Pomarańczowy (Cointreau, Triple Sec)
240
35
Ziołowy (Benedyktyn, Jagermeister)
310
36
Anyżowy (Ouzo, Sambuca)
250
37
Porzeczkowy (Creme de Cassis)
250
38
Miętowy (Creme de Menthe)
300
47
Czekoladowy (Creme de Cacao)
300
49
Kawowy (np. Kahlua)
310
53
Amaretto
390
60

W zasadzie wszystkie likiery mają dużo dosypanego cukru, więc lepiej ich unikać.


Wódka ma 0g węglowodanów, kufel piwa (0,3l) ma 15g a kieliszek likieru Jagermeister (50 ml) ma ich aż 18g!

  • Uwaga: przechodząc na dietę niskowęglowodanową poziom tolerancji alkoholu nieco się obniża (a to oznacza, że pijąc alkohol będąc na diecie niskowęglowodanowej, szybciej uderzy Ci on do głowy - niezła oszczędność! :D).
  • Pamiętaj, że nigdy nie należy pić alkoholu na pusty żołądek!
  • Aby utrzymać 0g-węglowodanowego drinka, proponuję alkohol z listy pierwszej (wódka, gin, rum itp.) + woda gazowana z lodem + cytryna/limonka.
  • Piwo bezalkoholowe nie zawiera mniej węglowodanów niż zwykle piwo - zawiera ich nawet prawie dwa razy więcej!
  • Jeśli chodzi o ilość przeciwutleniaczy w alkoholu, to najwięcej ma ich wino czerwone. Whisky, brandy, czy koniak mają więcej antyoksydantów niż wódka, czy rum. Piwa, tak jak wina, zawierają wiele polifenoli i mają podobną ilość antyoksydantów, co wina białe; mocny cydr też oferuje zaskakująco dużo antyoksydantów, ale niestety przy dużej ilości węglowodanów (15g węglowodanów na szklankę). Lepiej więc piwo i cydr sobie odpuścić. 

Podsumowując: jeśli chcesz napić się alkoholu (okazjonalnie), to najlepiej wybierz wódkę, rum, gin, koniak lub inny mocny trunek nie zawierający węglowodanów. Dobrym wyborem jest też kieliszek wytrawnego/półwytrawnego wina. O winach słodkich zaś, piwie, cydrze, czy likierach lepiej zapomnij. 
No więc... pijmy, ale z umiarem i stosując mądrą selekcję. Na zdrowie!