17 gru 2014

Kalorie się liczą!

Istnieją różne opinie na temat kalorii; jedni uważają, że są ważne w kontrolowaniu wagi ciała, a inni - że nie mają znaczenia. Fakty są takie, że organizm ludzki, tak jak wszystko we wszechświecie, podlega zasadzie zachowania energii. Zasada ta mówi:

W układzie izolowanym suma wszystkich rodzajów energii układu jest stała (nie zmienia się w czasie). W konsekwencji, energia w układzie izolowanym nie może być ani utworzona, ani zniszczona, może jedynie zmienić się forma energii.*

Wynika z tego, że jeśli do twojego organizmu trafi np. 100 kcal, to nie mogą one magicznie z niego wyparować; organizm musi z nimi coś zrobić i ma do wyboru tylko dwie opcje: albo je spalić (zamiana formy energii - na pracę), albo je odłożyć, skumulować. 

Sposobem organizmu na kumulowanie nadmiaru energii jest tworzenie tkanki tłuszczowej. Przybieranie na wadze jest więc skutkiem nadmiaru kalorii, a nie jedzenia jakiegoś konkretnego składnika pokarmowego. Zatem możesz przytyć i od białka, i od tłuszczu, i od węglowodanów - jedynym warunkiem jest dodatni bilans kaloryczny (ale uwaga: z węglowodanów tkanka tłuszczowa powstaje najłatwiej, nawet przy ujemnym bilansie kalorycznym).

W kontrolowaniu wagi ciała nie ma żadnej magii - jest po prostu bilans kaloryczny.


Bilans kalorii mówi wszystko o twojej wadze

Równanie bilansu energetycznego jest podstawową zasadą w kontrolowaniu wagi ciała.

Pamiętaj:
  • jeśli jesz więcej kalorii niż spalasz - przybierasz na wadze;
  • jeśli jesz mniej kalorii niż spalasz - tracisz na wadze;
  • jeśli jesz tyle samo kalorii, ile spalasz - twoja waga się nie zmienia.

Fakt, twoja waga zależy od kalorii - ale jeśli chcesz pozbyć się tkanki tłuszczowej i nabrać ładnych mięśni, to polecam dietę niskowęglowodanową. Jest ona najlepszym sposobem na uzyskanie wymarzonej sylwetki. Nie tylko sprzyja zjadaniu mniejszej ilości kalorii, ale rzeźbi też najładniejsze kształty i co najważniejsze - jest zdrowa (więcej: Dieta niskowęglowodanowa czy niskotłuszczowa? - porównanie).


dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 7 "Learning How to Take Control of My Body")