11 sty 2015

Co spala tłuszcz a rzeźbi mięśnie?

O wadze decyduje bilans kaloryczny. Kalorie mają ogromne znaczenie; jeśli chcesz schudnąć, musisz jeść mniej niż spalasz.
W takim razie możesz pomyśleć sobie...
No to po co mi dieta niskowęglowodanowa skoro mogę schudnąć na jakiejkolwiek innej diecie, byleby tylko ograniczać kalorie?!
- Sęk w tym, z czego się chudnie.

Np. ja: odkąd stosuję dietę niskowęglowodanową znajomi mówią, że zmalałam o połowę. A jak pisałam w notce 2,5 roku na diecie niskowęglowodanowej - moje korzyści moja waga spadła przecież tylko o 3 kg. Jak możliwa jest tak znacząca zmiana w wyglądzie przy tak małej zmianie wagi? - Zmienił mi się skład ciała; tkanki tłuszczowej mogłam stracić nawet 5-6 kg, a w jej miejsce nabrałam mięśni.

Skład ciała*

Na naszą wagę składają się:
  • tkanka tłuszczowa
  • czysta masa ciała (mięśnie, organy)
  • woda
O składzie ciała decydują dwa czynniki: skład diety oraz aktywność fizyczna.

Dieta niskowęglowodanowa vs. dieta niskotłuszczowa

Przy ujemnym bilansie kalorycznym można chudnąć na dwa sposoby: tracąc tkankę tłuszczową albo mięśniową:
Na diecie niskowęglowodanowej organizm chętniej spala tkankę tłuszczową niż mięśnie.
Na diecie niskotłuszczowej niestety odwrotnie - organizm chętniej spala mięśnie niż tkankę tłuszczową.

- Co spala tłuszcz a rzeźbi mięśnie?
- Dieta niskowęglowodanowa, najlepiej połączona z aktywnością fizyczną.


Ćwiczenia fizyczne

Na skład ciała wpływ mają też ćwiczenia fizyczne. Kulturyści są przykładem, że można "przechytrzyć" chemię organizmu  - odżywiają się niskotłuszczowo a mają bardzo mały procent tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak, bo przy morderczych i regularnych treningach organizm musi zachowywać się inaczej:
Jeśli ćwiczysz mięśnie, organizm będzie starał się je zachować - bo nawet przy niesprzyjającym odżywianiu, organizm nie pozbędzie się czegoś, co używa. 
Gdy więc utrzymujesz ujemny bilans kaloryczny, a organizm nie może pozbyć sie mięśni, bo je ćwiczysz (+ odżywki białkowe, fat burnery, sterydy itd.) to dopiero spala tkankę tłuszczową. Tylko po co to robić, skoro można łatwiej i zgodnie z chemią organizmu?


Podsumowując, dieta niskowęglowodanowa sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej oraz nabieraniu mięśni, a w połączeniu z aktywnością fizyczną zapewni ci efekty najlepsze z możliwych.

* dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002, (page no. 150, chapter 8 "Body Composition")