20 lut 2015

Dlaczego na diecie niskowęglowodanowej je się mniej?

Jeść, być najedzoną i nie walczyć z głodem a przy tym chudnąć... - na diecie niskowęglowodanowej* to naprawdę możliwe!

Ludzie na diecie niskowęglowodanowej zazwyczaj zaczynają samoistnie jeść mniej. Chyba nie ma lepszej zalety przy odchudzaniu niż to, że nie musisz walczyć ze swoim apetytem lub czuć się winną, że znów zjadłaś za dużo.

Jesteś najedzona, nie przekraczasz swojego dziennego zapotrzebowania na kalorie i chudniesz - czy to nie to, o czym jak dotąd mogłaś tylko pomarzyć, bo wszelcy "eksperci" wmawiali ci, że aby schudnąć trzeba się głodzić, ćwiczyć 24/7 albo zażywać magiczne pastylki zmniejszające apetyt? 

Na diecie niskowęglowodanowej je się najmniej przy pełnym zaspokojeniu głodu i potrzeb odżywczych organizmu.


Tłuszcze vs. węglowodany 

Wyróżniamy dwa źródła energii:
  • tłuszcze - podstawowe źrodło energii oraz
  • węglowodany - zapasowe źródło energii.
Zasadniczą różnicą między nimi jest to, jak energia z nich jest w organizmie rozdzielana. Inaczej mówiąc, czy to co zjesz zaspokaja fizjologiczny głód komórek, czy może (uwaga!) odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Węglowodany - energia magazynowana w tkance tłuszczowej

Naukowcy od lat zastanawiali się, czy tłuszcz w ciele człowieka może powstać z czegoś innego niż tłuszcz, który zjadamy. Pierwszy eksperyment potwierdzający tę tezę został przeprowadzony już w 1852 roku. Dalsze badania, z 1901 roku, jednoznacznie potwierdzały, że tworzenie się tkanki tłuszczowej jest przede wszystkim skutkiem jedzenia węglowodanów. 
Naukowcy wykazali, że zwierzęta karmione samym zbożem bardzo szybko stawały się otłuszczone. Aż do późnych lat 60. XIX wieku doskonale znany był fakt, że nisko-tłuszczowa a wysoko-węglowodanowa dieta prowadzi do szybkiego nabierania tkanki tluszczowej. Ten biochemiczny proces nazywany jest lipogenezą** - lipo, znaczy tluszcz, a geneza powstanie - czyli tłuszcz powstający z węglowodanów.

Jeśli zaraz po zjedzeniu węglowodany nie zostaną szybko spalone, to zamieniane są w tkankę tłuszczową. Energia z nich jest więc czasowo zablokowana i już niedostępna dla komórek organizmu. Komórki te wysyłają więc do mózgu sygnał w postaci głodu. Ty znów jesz węglowodany, znowu nie zaspokajasz w pełni potrzeb swoich narządów i koło się zamyka.

Tłuszcze - energia wykorzystywana efektywniej

Energia z tłuszczu zachowuje się zupełnie inaczej - cyrkuluje w organizmie i zawsze jest dostępna dla komórek organizmu. To co zjadasz jest po prostu efektywnie wykorzystywane, więc nie czujesz potrzeby dalszego jedzenia.


Przykładowe 2000 kcal

Załóżmy, że potrzebujesz na dzień 2000 kcal. Dopóki organizm nie będzie miał do wykorzystania na bieżące potrzeby tych 2000 kcal, będziesz głodna.

  • Na diecie wysokowęglowodanowej/niskotłuszczowej, gdy zjesz 2000 kcal, to (dajmy na to) 100 kcal od razu jest blokowane w tkance tłuszczowej. Te 100 kcal są już niedostępne, więc na bieżące potrzeby masz 1900, dlatego (żeby nie czuć głodu) resztę musisz dojeść. Rezultat jest taki, że zjadasz więcej, czyli końcowo - tyjesz.
  • Na diecie niskowęglowodanowej/wysokotłuszczowej gdy zjesz 2000 kcal - to te 2000 kcal są wykorzystywane. Nie musisz nic dojadać i unikasz odkładania się tkanki tłuszczowej.

Podsumowując, dieta niskowęglowodanowa pozwala zaspokoić głód najmniejszą ilością kalorii a jednocześnie wspomaga uwalnianie własnych zapasów tłuszczu z komórek tłuszczowych. Przechodząc więc na dietę niskowęglowodanową stwarzasz sobie idealne warunki, aby zdrowo i skutecznie schudnąć.


* Pełna nazwa mojej diety to: niskowęglowodanowa średniobiałkowa wysokotłuszczowa (więcej: Mój przykładowy jadłospis cd.)
** dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 11 "The Power of Eating the Right Type of Food
" & ch. 13 "Low-carbohydrate Diets"