6 lut 2015

Lepiej mniej jeść czy więcej się ruszać?

Są tylko dwie możliwości, aby tracić na wadze:

  • mniej jeść (głodzić się) albo
  • więcej spalać (prowadzić aktywniejszy tryb życia)
Na diecie niskowęglowodanowej schudnąć jest łatwiej, bo głód można zaspokoić mniejszą ilością kalorii. Wciąż jednak ważny jest bilans kaloryczny, na który składają się kalorie zjadane vs. kalorie spalane. Wyniki badań naukowych* wykazują, że o wiele łatwiejszym i zdrowszym sposobem na utratę wagi ciała są ćwiczenia fizyczne niż ograniczenia kalorii. Poniżej przedstawiam najważniejsze różnice między tymi dwoma sposobami.

Dieta niskowęglowodanowa + regularna aktywność fizyczna to mój sposób na szczupłą sylwetkę.


MNIEJ JEŚĆ A MOŻE WIĘCEJ SIĘ RUSZAĆ? - PORÓWNANIE
Ograniczanie kalorii
Aktywność fizyczna
- głodzenie się jest niezdrowe; powoduje niedożywienie, niedobory składników odżywczych
- ruch to zdrowie; m.in. wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, odporność, kości i stawy, poprawia kondycję 
- rodzi frustrację
- poprawia humor, redukuje stres
- nie przynosi zamierzonych rezultatów; gdy zrezygnujesz z głodówki efekt jojo gwarantowany
- trwała utrata wagi
- zwiększa apetyt
- szybsza utrata mięśni niż tkanki tłuszczowej
- szybsza utrata tkanki tłuszczowej przy zachowaniu mięśni
- prowadzi do nieestetycznie wychudzonej sylwetki
- rzeźbi mięśnie, ładnie kształtuje sylwetkę
- drastycznie obniża metabolizm (musiałabyś jeść coraz mniej i mniej, żeby wciąż chudnąć)
- obniża metabolizm w nieznacznym stopniu
- polega na jednym: musisz odmawiać sobie jedzenia
- masz nieograniczone możliwości: możesz tańczyć, biegać, pływać, ćwiczyć aerobik, jeździć na rolkach/nartach/łyżwach albo zacząć od zrezygnowania z autobusu
- trudno wytrzymać głodząc się całymi dniami
- nawet jeśli nie lubisz ćwiczyć, to łatwiej wytrzymać 1 godzinę ruchu niż 24 godziny głodzenia się
- im dłużej się głodzisz, tym bardziej masz tego dosyć
- im dłużej uprawiasz aktywność fizyczną, tym bardziej ci się to podoba

Najlepsza rada: staraj się poświęcić każdego dnia przynajmniej jedną godzinę na umiarkowaną aktywność fizycznąjedz normalnie, a stopniowo dojdziesz do wymarzonej wagi. Wszystko naprawdę zależy od ciebie.


* dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (chapter 17 "The Importance of Physical Activity to Bodyweight Control")