21 mar 2015

Węglowodany - co się dzieje, gdy je zjadasz?

Ludzie nie rozumieją faktu, że w tej samej chwili, w której jesz węglowodany, są one przetwarzane na glukozę i na tłuszcz. Głównym celem węglowodanów jest ich przetworzenie w tłuszcz. Jedzenie węglowodanów pobudza hormonalny mechanizm odkładania tkanki tłuszczowej.*

Zamiana węglowodanów w tkankę tłuszczową

Proces konwersji węglowodanów w tkankę tłuszczową nazywany jest lipogenezą**.
W reakcji tej enzymy przekształcają glukozę (cukier prosty powstały z rozpadu węglowodanów) w tkankę tłuszczową.

Im więcej zjadanych węglowodanów, tym więcej produkowanej z nich tkanki tłuszczowej (i nie ma znaczenia, czy są to węglowodany z warzyw, owoców, zbóż czy słodyczy; węglowodany = cukry).

Węglowodanowe potrawy wyglądają pięknie, ale jedyne co możesz na nich zyskać to tkanka tłuszczowa.

Lipogeneza zachodzi zawsze, gdy zjadasz węglowodany

Zjedzone węglowodany nigdy nie są w 100% wykorzystywane na bieżące potrzeby energetyczne organizmu. Wprawdzie część z nich jest od razu spalana, jednak większość kumulowana - w formie tkanki tłuszczowej.

Właśnie ten proces przekształcania węglowodanów w tłuszcz nazywamy lipogenezą i zachodzi on zawsze, gdy zjadasz węglowodany. Energia, która już została odłożona w postaci tłuszczu jest tymczasowo zablokowana i niemożliwa do spalenia (do czasu aż poziom insuliny nie spadnie***).

Oznacza to, że nawet po obfitym węglowodanowym posiłku, możesz szybko znów poczuć się głodna. Wtedy aby tracić na wadze musisz walczyć z głodem lub go oszukiwać****. Jesteś w błędnym kole, bo nawet jeśli uda ci się utrzymać ujemny bilans kaloryczny, to i tak chudniesz bardziej kosztem mięśni.


Na diecie niskowęglowodanowej ten problem cię nie dotyczy

Na diecie niskowęglowodanowej jesz na tyle mało węglowodanów, że omijają cię niekorzystne skutki lipogenezy. Ponadto spalanie własnych zapasów tłuszczu jest możliwe w każdej chwili, bo stale utrzymujesz niski poziom insuliny. Nie jesteś też co chwilę głodna, bo energia z tłuszczu na bieżąco zaspokaja potrzeby komórek (więcej: Dlaczego na diecie niskowęglowodanowej je się mniej?).


Podsumowując; im mniej węglowodanów jesz, tym lepiej. Lipogeneza zachodzi zawsze, ale na diecie niskoweglowodanowej nie musisz się nią martwić. Przy około 70g węglowodanów na dzień i ujemnym bilansie kalorycznym na pewno nie nabierzesz tkanki tłuszczowej a nawet będziesz ją efektywnie spalać.

* Wywiad z dr. Gregiem Ellisem, źródło: body-factory.pl
** Lipogenesis - def.
*** Insulina wydziela się, gdy jesz węglowodany i blokuje spalanie tłuszczu, więcej: Insulina i glukagon - co warto wiedzieć
**** Oszukać głód można jedząc wysokobłonnikowe warzywa/owoce, więcej: Dieta niskowęglowodanowa czy niskotłuszczowa? - porównanie
Na podstawie: dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 11, 13)