15 kwi 2015

Jak wygląda proces chudnięcia na diecie niskowęglowodanowej?

Przechodząc na dietę niskowęglowodanową niemal od razu zauważasz pierwsze upragnione rezultaty. W ciągu pierwszych dni waga spada baardzo szybko. Przez dwa-trzy tygodnie możesz stracić nawet 2-5 kg. Wiele osób naiwnie wierzy, że jest to tkanka tłuszczowa - nic bardziej mylnego. Tak naprawdę jest to w większości... woda. 


Początek: pozbywasz się nadmiaru wody z organizmu

Na samym początku diety pozbywasz się nadmiaru wody z organizmu. Dieta niskowęglowodanowa ma szczególnie duże właściwości drenujące. Węglowodany zatrzymują wodę w organizmie, więc gdy obniżasz ich ilość - szybko dostrzegasz spore zmiany w wyglądzie, bo uwalniasz się od wrażenia opuchnięcia.


Po 2-3 tygodniach: zaczynasz spalać tkankę tłuszczową

Poziom wody w organizmie stabilizuje się po około trzech tygodniach i dopiero od tego czasu zaczyna się prawdziwe odchudzanie, tj. spalanie tkanki tłuszczowej. 

Oczywiście utrata wagi zawsze związana jest z utratą zarówno tkanki tłuszczowej jak i czystej masy (mięśnie, organy). Tkanka tłuszczowa i mięśniowa są od siebie ściśle zależne - tracąc na wadze albo "pozbywasz się" bardziej jednej albo drugiej. Nam zależy na spaleniu jak największej ilości tkanki tłuszczowej przy zachowaniu mięśni - jak to zrobić?

Po pierwsze, aby tracić na wadze musisz mieć ujemny bilans kaloryczny. Gdy już spełnisz ten warunek, możesz zacząć zastanawiać się z czego bardziej chudniesz. A to zależy głównie od:
  • sposobu odżywiania (na diecie niskowęglowodanowej maksymalizujesz spadek tkanki tłuszczowej i minimalizujesz mięśniowej);
  • poziomu aktywności fizycznej;
  • startowego poziomu tkanki tłuszczowej (im masz wyższy poziom tkanki tłuszczowej, tym więcej tracisz tłuszczu a mniej czystej masy - później proporcje trochę się zmieniają).

Nie stracisz kilku kilogramów tkanki tłuszczowej w tydzień.
Wielkie zmiany wymagają zarówno czasu, jak i wysiłku.

Im bliżej celu, tym trudniej...

Z powodu ustabilizowania się poziomu wody w organizmie po dwóch-trzech tygodniach spadek wagi jest coraz mniejszy. W tym czasie pojawia się też pierwsza adaptacja metaboliczna, która oznacza że twój organizm na wykonywanie tych samych czynności życiowych zużywa mniej kalorii. Jest to sygnał, że jeśli waga stoi - musisz zacząć bardziej sie starać (więcej: Co robić, gdy waga staje?).

dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 2, 8, 11, 12, 13)