22 kwi 2015

Jaki wpływ na apetyt ma aktywność fizyczna?

Wiele osób uważa, że rozpoczęcie aktywności fizycznej zwiększy ich apetyt. Zaskoczy je więc fakt, że jest zupełnie odwrotnie - umiarkowana aktywność fizyczna może nawet apetyt... obniżyć!


Umiarkowana aktywność fizyczna zmniejsza apetyt

Ruch (ćwiczenia czy też po prostu spacerowanie) jest najlepszym sposobem na regulację apetytu. Wpływa na zjadanie mniejszych ilości kalorii, bo po wysiłku fizycznym wyraźniej czujemy czy organizm naprawdę jest głodny.

Dzięki ćwiczeniom jemy też bardziej wartościowe potrawy. Np. przed treningiem, jak się jest zasiedziałym i rozleniwionym, chętniej podjadamy jakieś słodycze itp. a po wysiłku organizm domaga się konkretnych składników odżywczych - mamy apetyt na porządną potrawę mięsną, omleta czy coś takiego.

Sama zauważyłam, że czasem przed ćwiczeniami wydaje mi się, że "coś bym zjadła", ale jak już zacznę się ruszać - przechodzi mi. Niemal zawsze po ćwiczeniach mam więcej energii i mniejszą ochotę na podjadanie.


Brak ruchu i sport wyczynowy zwiększają apetyt

Jeśli chodzi o ruch, to są tylko dwie sytuacje, które zwiększają apetyt (1956, dr. Jean Mayer*):

  • brak ruchu - ludzie prowadzący siedzący i mało aktywny tryb życia najczęściej mają problemy z wagą. Zbyt mała ilość ruchu powoduje zwiększony apetyt i co za tym idzie - przybieranie na wadze.
    W takiej sytuacji zwiększa się też poziom tkanki tłuszczowej, a maleje mięśniowej.
  • wyczynowe uprawianie sportu/wysiłkowa praca - ludzie, którzy zaczynają trenować wyczynowo lub pracować fizycznie mają zwiększone zapotrzebowanie na kalorie. Ich apetyt zwiększa się na tyle, aby zaspokoić zwiększone potrzeby organizmu. Nie przybierają na wadze, bo to co jedzą - spalają wzmożonym wysiłkiem fizycznym.

    Problem pojawia się jednak wtedy, gdy osoby te przestają prowadzić tak aktywny tryb życia (np. z powodu kontuzji zaprzestają treningów/zmieniają pracę na mniej wycieńczającą), a z przyzwyczajenia jedzą tak samo dużo. 
Nic tak zdrowo nie reguluje apetytu jak aktywność fizyczna!

Podsumowując, siedzący tryb życia niebezpiecznie zwiększa apetyt. Umiarkowana aktywność fizyczna wpływa zaś na obniżenie ilości zjadanych kalorii. Ponadto reguluje nie tylko ile jemy, ale też co jemy - dzięki temu jemy ILE trzeba i CO trzeba. Dlatego aktywność fizyczna jest niezbędna w uzyskaniu wymarzonej sylwetki.

Lepiej nie zastanawiaj się, czy dasz radę wykonać trening - po prostu go zrób a na pewno nie pożałujesz!


* dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 17)