21 sie 2015

Trzy rzeczy, które łączą sport i dietę niskowęglowodanową

Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, dlaczego uprawianie sportu jest korzystne dla naszego zdrowia? Dlaczego ma wpływ na kondycję serca, kości, układ odpornościowy, nerwowy i cały organizm? I czy stosując właściwą dietę można uzyskać podobne rezultaty jakie daje aktywność fizyczna?

Wszyscy dobrze wiemy, że sport to zdrowie i polecamy go każdemu. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że aktywność fizyczna działa na nasz organizm podobnie jak... dieta niskowęglowodanowa.
Zarówno na diecie niskowęglowodanowej jak i po wysiłku fizycznym możemy zaobserwować:

1. Regulacja apetytu

Mniejszy apetyt jest ważny nie tylko ze względu na uzyskanie odpowiedniej wagi ciała, ale również na nasze ogólne samopoczucie, kondycję. Przejadanie się jest po prostu niezdrowe. Ma negatywny wpływ na jakość i długość (!) naszego życia.*
Większość osób, które przechodzą na dietę niskowęglowodanową zaczyna jeść mniej przy jednoczesnym pełnym zaspokojeniu głodu. Aktywność fizyczna również ma pozytywny wpływ na to co i ile jemy. Jeśli więc chcesz osiągnąć zdrowy unormowany apetyt, połącz regularny ruch z ograniczaniem węglowodanów.
więcej:
Dlaczego na diecie niskowęglowodanowej je się mniej?
Jaki wpływ na apetyt ma aktywność fizyczna?



2. Spadek poziomu glukozy we krwi

Glukoza (czyli cukier wydzielający się do krwi po zjedzeniu węglowodanów) jest niezwykle szkodliwa dla naszego organizmu. Powoduje glikację białek**, co jest jedną z głównych przyczyn szybszego starzenia się, chorób serca, Alzheimera czy Parkinsona...  Dlatego najlepiej trzymać się z dala od węglowodanów i starać się jeść ich jak najmniej.
Osoby odżywiające się niskowęglowodanowo mają niższy (i na czczo, i w ciągu dnia) poziom glukozy we krwi. Podczas ćwiczeń poziom cukru we krwi również znacznie spada - co jest zresztą praktycznym dowodem na to, że właśnie niski poziom cukru jest dla organizmu najlepszy.

3. Spadek poziomu insuliny

Insulina to kolejna niebezpieczna substancja uwalniana do krwi po spożyciu węglowodanów. Sama w sobie jest toksyczna i rakotwórcza. Spadek insuliny niesie więc za sobą szereg korzyści:
Gdy poziom insuliny jest wystarczająco niski, organizm może czerpać energię ze swoich zapasów tłuszczu. To oznacza, że po pierwsze masz szanse na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej a po drugie oszczędzasz mięśnie. Ponadto ograniczając węglowodany omija cię lipogeneza (od której każda z nas chciałaby uciec) czyli nabieranie tkanki tłuszczowej.

Polecam dietę niskowęglowodanową + znalezienie sobie sportu, który sprawia ci największą przyjemność. 
Ja np. uwielbiam jazdę na rolkach :-)


Jak widzimy, biochemia organizmu po wysiłku fizycznym jest taka sama jak na diecie niskowęglowodanowej. Skoro wiemy, że sport to zdrowie - wniosek nasuwa się sam - dieta niskowęglowodanowa też musi być zdrowa! No więc nastepnym razem, gdy ktoś powie ci że ograniczanie węglowodanów jest niebezpieczne... zapytaj go co sądzi o sporcie ;-)

* dr G. Ellis, There is No Fountain of Youth, USA 2003
** dr G. Ellis, The Glycation Factor, USA 2010
kanał dr. Grega Ellisa na youtube