8 sty 2016

„Schudnij 15 kg w miesiąc!” - czy to naprawdę możliwe?

Witajcie w nowym roku! Mam nadzieję, że bawiłyście się świetnie i pełne nowych sił jesteście nastawione na sukces w tym roku. Wracając z sylwestra natknęłam się w pociągu na gazetę z nagłówkiem, który każda z was widziała pewnie nie raz: jak szybko i skutecznie schudnąć. Autor artykułu przekonywał, że możesz zrzucić 15 kg w 30 dni… będąc przy tym w pełni zadowoloną i oczywiście bez efektu jo-jo. Sprawdźmy czy jest to w ogóle możliwe.

Czy można schudnąć 15 kg w 30 dni?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, posłużę się najbardziej radykalnym przykładem, czyli głodówką. W kontrolowaniu wagi ciała najważniejszy jest bowiem bilans kaloryczny a maksymalnie ujemny można uzyskać właśnie na głodówce.

Eksperyment, miesięczna głodówka: badany schudł 14 kg

Henry Tanner to amerykański doktor znany z przeprowadzania długich głodówek. Gdy w 1880r. nie jadł nic przez 33 dni, schudł 31 funtów (ok. 14 kg). (Co ciekawe przez pierwsze dwa tygodnie nie pił nawet wody!) Jednak już w ciągu trzech dni po zakończeniu głodówki przybrał 20 funtów (9 kg).*

Nawet jeśli schudniesz… efekt jo-jo gwarantowany

Powyższy przykład jasno pokazuje, że nawet nic nie jedząc przez ponad miesiąc nie uda ci się schudnąć 15 kg! Po prostu nie da się zrobić tego w tak krótkim czasie. Swoją drogą, wyobrażasz sobie nic nie jeść i nie pić choćby przez kilka dni?
Nawet jeśli mimo wszystko postanowiłabyś urządzić sobie miesięczną głodówkę, to możesz być pewna że wraz z jej zakończeniem zaczniesz przybierać na wadze… i w ciągu 7 dni wrócisz do poprzedniej wagi a potem przytyjesz jeszcze więcej. Czyli krótko mówiąc będziesz wykończona po głodówce i załamana, że przysporzyła ci dodatkowych kilogramów (o tym dlaczego po głodówce waży się więcej napiszę innym razem).

Magiczny sposób na zmianę sylwetki

Jak widzisz to wszystko nie jest takie łatwe, jak przekonują. Zresztą, gdyby odchudzanie było proste, to po ulicy nie chodziłoby tyle osób z nadwagą. Niektórzy wciąż chcą jednak wierzyć, że istnieje jakiś magiczny sposób który rozwiąże ich problemy. Niestety – nie istnieje. Jedyny sposób to wziąć sprawy w swoje ręce i naprawdę zmienić coś w swoim życiu. Wprowadzić zdrowe nawyki, dać sobie czas i przede wszystkim robić wszystko z głową nie licząc na cud, który w tym przypadku na pewno nie nadejdzie. Bo tak jak kiedyś pisałam; w kontrolowaniu wagi ciała nie ma cudów, jest po prostu bilans kaloryczny! A najlepszy sposób na ujemny bilans to połączenie diety niskowęglowodanowej z aktywnością fizyczną


Może to co teraz piszę jest błahe i oczywiste, ale naprawdę chciałabym abyś rozpoczęła ten rok z pełną świadomością, że nie ma drogi na skróty. Wszystko w życiu wymaga czasu, zmiana sylwetki również. Nie jesteśmy robotami, które w moment pozbędą się zbędnego balastu.
Tylko praca nad sobą, regularne ćwiczenia, dobra dieta – czyli nowy styl życia powoli będą zmieniać twoje ciało. I im wcześniej zdasz sobie z tego sprawę, tym szybciej będziesz w stanie zabrać się do roboty aby osiągnąć swój realny cel!

* dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 8, p. 162-164: „Dr. Tanner Goes Head to Head With Dr. Hammond”)