6 lut 2016

Preparaty odchudzające – na jakiej zasadzie działają?

W telewizji, aptece i wszędzie wokół różni ludzie ciągle przekonują nas, że istnieje jakaś rewelacyjna receptura na walkę z nadwagą. Wciąż słyszymy o nowych odkryciach, dzięki którym można schudnąć szybko i bez żadnego wysiłku. Jesteś ciekawa na jakiej podstawie producenci „złotych środków” opierają swoje obietnice?
Ponieważ te wszechobecne „cuda” są bardzo popularne i atrakcyjne dla wielu osób, postanowiłam poświęcić im osobną notkę.

Negowanie bilansu kalorycznego

Bilans kaloryczny jest kluczowym i jedynym elementem kontroli wagi ciała. Możesz tracić na wadze tylko wtedy, gdy sprawisz że będzie ujemny. W reklamach często możesz jednak usłyszeć że istnieje pewien trick*, który sprawi że schudniesz szybko, skutecznie i bez wyrzeczeń. Ich producenci jawnie kwestionują zasadę bilansu kalorycznego i twierdzą, że opracowali specjalną formułę pozwalającą jeść do woli, nie ćwiczyć, a jednocześnie tracić na wadze. Znają sekret, który rozwiąże wszystkie twoje problemy.
Prawda jest jednak taka, że… nie ma żadnego sekretu! O wadze ciała decyduje TYLKO bilans kaloryczny, a wszystkie te magiczne specyfiki jeśli w ogóle działają, to działają wyłącznie dlatego, że w jakiś sposób ten ujemny bilans wywołują.

Kalorie zjadane vs kalorie spalane

Na bilans kaloryczny składają się dwa elementy – kalorie zjadane i kalorie spalane. Aby uzyskać ujemny bilans (czyli niedobór kalorii) trzeba albo mniej zjadać albo więcej spalać. Preparaty odchudzające mogą wpływać na ilość kalorii zjadanych, ilość kalorii spalanych lub na jedno i drugie jednocześnie.

Sposoby wymuszania ujemnego bilansu kalorycznego

Sposobów na uzyskanie ujemnego bilansu kalorycznego jest wiele. Jedne są naturalne i zdrowe, inne sztucznie go wymuszają powodując szereg konsekwencji zdrowotnych. Oto główne sposoby uzyskiwania niedoboru kalorycznego za pomocą suplementów diety:

1. Przyspieszanie podstawowej przemiany materii

Jak już pewnie wiesz podstawowa przemiana materii to ilość energii (kalorii) jaka potrzebna jest na podtrzymanie funkcji życiowych organizmu. Część tej energii zostaje zużyta na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała. Niektóre z preparatów odchudzających wzmagają termogenezę, czyli powodują zużycie większej ilości energii na wytwarzanie ciepła. W ten sposób twój organizm zużywa więcej kalorii przez co uzyskujesz ujemny bilans i w rezultacie tracisz na wadze. Skutkiem ubocznym jest odczucie gorąca oraz nadmierne pocenie się, pobudzenie, przyśpieszenie rytmu serca, drżenie rąk, bezsenność itp.

2. Mechaniczne blokowanie apetytu

Inne specyfiki posiadają właściwości pęczniejące. Po dostaniu się do żołądka szybko wypełniają jego objętość co powoduje zniesienie odczucia głodu. Dają pozorne odczucie sytości podobnie jak warzywa i owoce o niskiej gęstości energii. Dzięki temu zjadasz mniej kalorii i chudniesz. Skutkiem ubocznym są choroby przewodu pokarmowego oraz „ukryte” niedożywienie (niedobory niezbędnych składników odżywczych).

3. Chemiczne blokowanie apetytu

Są też preparaty chemicznie wpływające na ośrodki głodu i paraliżujące jego funkcje. Zabijają odczucie głodu podobnie jak leki przeciwbólowe zabijają ból. Skutki uboczne zbliżone są do tych wywołanych przez preparaty pęczniejące, plus zatrucie organizmu chemią.

4. Blokowanie wchłaniania

Jeszcze inne „wynalazki” upośledzają funkcjonowanie jelit. „Jesz ile chcesz” ale tego nie wchłaniasz, więc tak jakbyś nie zjadła. Są też i takie, które wywołują biegunkę albo wymioty, co daje taki sam rezultat końcowy. Skutki uboczne podobnie jak wyżej – choroby przewodu pokarmowego, niedobory składników odżywczych, zatrucie chemią.

Zdrowy sposób na uzyskanie ujemnego bilansu

Powyższe sposoby bywają skuteczne, ale tylko wtedy, gdy rzeczywiście sprawią, że osiągniesz niedobór kaloryczny. Jeśli nawet działają dzieje się to zawsze kosztem twojego zdrowia, więc zanim zaczniesz je stosować dobrze się zastanów czy warto.
Tymczasem istnieją sposoby nie tylko bardziej skuteczne ale także zdrowe. Wymagają jednak zawsze pewnego nakładu pracy, bo nic na tym świecie nie jest za darmo (nawet za magiczną kapsułkę musisz zapłacić). Najlepszym ze znanych mi sposobów na utratę wagi jest połączenie diety niskowęglowodanowej z regularną aktywnością fizyczną.

Sposobów na utratę wagi jest mnóstwo, jednak najbezpieczniejsze jest zawsze połączenie diety niskowęglowodanowej z aktywnością fizyczną

Twój wybór

Jeśli chcesz stracić na wadze możesz to zrobić na wiele sposobów.
Pierwszy polega na stosowaniu opisanych wyżej specyfików, czyli tzw. „najnowszych osiągnięć medycyny”. Za ich pomocą osiągniesz następujące rezultaty:
  • utratę wagi (być może, ale raczej nie);
  • utratę zdrowia;
  • utratę pieniędzy.
Drugi sposób, to ten który opisuję na moim blogu, czyli połączenie diety niskowęglowodanowej z regularną aktywnością fizyczną. Stosując go osiągniesz:
  • utratę wagi (jeśli potraktujesz to poważnie to na pewno);
  • poprawę ogólnego stanu zdrowia;
  • utratę dużych ilości potu, wątpliwej przyjemności obżerania się czym popadnie i komfortu leżenia całymi dniami przed telewizorem.
Pozostałe sposoby to wszystkie inne metody bazujące na dietach niskokalorycznych i ćwiczeniach. Jeśli prowadzą do ujemnego bilansu kalorycznego również działają, chociaż nie są tak dobre jak proponowana przeze mnie metoda. Którą z nich wybierzesz oczywiście zależy od ciebie. Jak zwykle jest to twój wybór.

* http://www.byebyecarbs.com/theres-only-one-way-to-lose-weight-not-thousands/