17 mar 2016

„Czy schudnę jedząc tylko raz dziennie?”

To pytanie zadaje sobie wiele osób, które próbowały już chyba wszystkiego i nadal nie mogą schudnąć. Jeśli ty też wpadłaś na pomysł aby rzadziej jeść, to lepiej od razu o tym zapomnij. Jedzenie raz dziennie (np. na przełomie tylko dwóch godzin) nie przyniesie ci nic dobrego, a nawet jeszcze bardziej popsuje sylwetkę. Poniżej dowiesz się dlaczego.

Jeden posiłek w ciągu dnia to forma głodówki

Ostatnio dużo pisałam o głodówce; że lepiej jej nie stosować bo efekty na pewno będą dalekie od zamierzonych (m. in. efekt jo-jo). Dziś chciałabym poruszyć temat jedzenia raz dziennie - bo to też jest pewna forma głodówki.

2 godziny jedzenia, 22 godziny głodówki

Jedzenie raz na dobę to rodzaj krótkiej głodówki... na tyle jednak długiej, żeby organizm zaczął się przed nią bronić. W takim trybie organizm będzie przez większość czasu oszczędzał energię. W ciągu dnia będzie starał się spalać jak najmniej kalorii, żeby dać radę bez jedzenia. A gdy już w końcu dasz mu jeść – będzie chciał zmagazynować jak najwięcej.
Zresztą pewnie to poczujesz – w dzień na mniejszych obrotach, bo mało jadłaś, a wieczorem też brak sił, bo za dużo zjadłaś :D. Istne błędne koło, z którego na początku trudno się wydostać...

Co łączy osoby z nadwagą?

Jak mówi dr Greg Ellis, większość osób z nadwagą je właśnie w taki sposób. Jedzą małe śniadanie lub najczęściej wcale, ale za to wieczorem objadają się za wszystkie czasy.*


Dwa problemy związane z sylwetką

Jedzenie jednego wielkiego posiłku w ciągu dnia nie jest dobrym pomysłem. Taki sposób odżywiania popsuje ci sylwetkę. Poniżej przedstawiam dwa problemy jakie się z tym wiążą:

1. Więcej kilogramów

Scenariusz wygląda następująco: najpierw cały dzień się głodzisz, a potem jesz wszystko co popadnie. W ten sposób łatwo jest zjeść za dużo, przekroczyć swój bilans kaloryczny i w rezultacie - przybrać na wadze.
I trudno będzie ci tego uniknąć, bo:
Po pierwsze, jedząc raz dziennie rozregulujesz sobie mechanizmy wysyłania sygnałów o sytości. Z tego powodu organizm nie będzie czuł najedzenia i będzie chciał więcej i więcej. Ponadto enzymy będą nastawione na magazynowane wszystkiego co jesz.
Po drugie, samej będzie ci się wydawać że możesz zjeść wszystko, skoro cały dzień tak się głodziłaś. W konsekwencji będziesz jeść o wiele więcej niż potrzebujesz, co krok po kroku (miesiąc po miesiącu) może doprowadzić do otyłości.

2. Więcej tkanki tłuszczowej (TT)

Nawet jeśli jedząc raz dziennie nie objadasz się za wszystkie czasy, to i tak będziesz mieć gorszy skład ciała (więcej tkanki tłuszczowej) niż gdybyś jadła normalnie!**
Jedzenie raz na dobę sprawia, że organizm przechodzi w stan zbierania zapasów - odkłada więcej tkanki tłuszczowej (która jest magazynem energii) niż gdybyś zjadła to samo ale w odstępach czasu.

Dobra waga, zły skład ciała

Chcę żebyś mnie dobrze zrozumiała:
Jeśli jedząc raz dziennie nie przekroczysz bilansu – to nie będziesz ważyła więcej. ALE będziesz miała więcej tkanki tłuszczowej i mniej czystej masy, niż gdybyś to samo (np. 2000 kcal) zjadła w kilku posiłkach. Oczywiście opisuję sytuację, w której robiłabyś to notorycznie.


NAWET na diecie niskowęglowodanowej

Wiesz, że polecam dietę niskowęglowodanową, ponieważ na niej można łatwiej schudnąć, osiągnąć niższy poziom tkanki tłuszczowej itd. Ale nawet odżywiając się niskowęglowodanowo i jedząc w ciągu dnia jeden wielki posiłek – dopadną cię opisane wyżej konsekwencje. Oczywiście w mniejszym stopniu niż gdybyś odżywiała się wysokowęglowodanowo, ale i tak.


Jak jeść, żeby mieć najlepsze efekty?

Jeśli zależy ci nie tylko na odpowiedniej wadze, ale też ładnej sylwetce, to musisz spełnić wszystkie trzy poniższe punkty:
  1. Odpowiednia ilość – nie jedz więcej niż potrzebujesz (aby nie przekraczać bilansu kalorycznego).
  2. Regularne posiłki w odstępach czasu – najważniejsze to zawsze jedz śniadanie, potem obiad, a kolację już trochę mniejszą. Możesz skorzystać z mojego przykładowego jadłospisu
  3. Ograniczenie węglowodanów – które szybko zamieniają się w tkankę tłuszczową oraz zwiększają apetyt. (Sprawdź, jak przejść na dietę niskowęglowodanową)

Nie byłabym sobą gdybym nie dodała że:
Oprócz odpowiedniego jedzenia, kluczem do sukcesu są jeszcze aktywność fizyczna oraz… cierpliwość. Jeśli chcesz schudnąć na stałe musisz uzbroić się w cierpliwość, bo na pewno nie osiągniesz wymarzonej sylwetki z dnia na dzień. Ale jeśli codziennie będziesz trzymała się planu, to po jakimś czasie efekty będą zdumiewające!

Co jeść poza domem?

Czasem zdarza się tak, że cały dzień rzeczywiście nie ma nas w domu i trudno jest zjeść ładnie rozłożone posiłki. Też mam nieraz takie dni i muszę wtedy kombinować co zjeść. W następnej notce podpowiem ci co wtedy jem, aby uniknąć takich sytuacji.

* Dr Greg Ellis: "Starvation-refeeding and metabolic regulation"
** Dr Greg Ellis: "Meal-feeding, ad libitum and diet composition"