5 mar 2016

Dlaczego efekt jo-jo po szybkiej utracie wagi jest nieunikniony?

Marzysz o tym, aby szybko i skutecznie schudnąć? Wciąż planujesz, że zrobisz to do najbliższych świąt, wakacji albo innego wydarzenia? Stosowałaś różne diety cud, ale żadna z nich nie uchroniła cię od przykrego efektu jo-jo?
Dziś wyjaśnię ci, dlaczego po zakończeniu niskokalorycznej diety (lub po prostu głodówki) ponowne przytycie jest nieuniknione. Pokażę ci też lepszy sposób na uzyskanie wymarzonej sylwetki.

Set Point – twój stan równowagi

Organizm każdej z nas dąży do zachowania równowagi procesów życiowych. Chce utrzymać względnie stały stan i niezmienne warunki funkcjonowania. Gdy się do czegoś przyzwyczai, chce to zachować. Set Point jest właśnie jednym z takich stanów równowagi.
Set Point* to waga oraz skład ciała (poziom tkanki tłuszczowej oraz mięśniowej) do których twój organizm jest przyzwyczajony. Jest to stan w którym jesz ile chcesz i ruszasz się ile chcesz. I nieważne czy masz 5 czy 15 kg nadwagi – jeśli utrzymujesz tę wagę od lat, to organizm jest już do niej przyzwyczajony.
Set Point częściowo uwarunkowany jest genetycznie, choć w większej mierze zależy od twoich nawyków. Od tego jaki prowadzisz styl życia, jak się odżywiasz oraz jak aktywna fizycznie jesteś. Takimi codziennymi nawykami ustalasz swój własny Set Point – stan sylwetki.

Mój Set Point to około 50 kg i 10% tkanki tłuszczowej Jeśli chciałabym szybko schudnąć (lub przytyć) np. 10kg – to organizm i tak będzie starał się wrócić do stanu do którego jest przyzwyczajony (czyli do moich 50 kg)

Wszelkie mechanizmy nastawione są na twój Set Point i chcą go utrzymać. Dlatego jeśli gwałtownie schudniesz, organizm i tak będzie starał się odzyskać utraconą masę. Z tego powodu będziesz ciągle głodna i twoja waga na pewno szybko wróci. Ale na tym się nie skończy. Pojawią się również dwa inne problemy, które spowodują że będziesz ważyć nawet jeszcze więcej:

1. Odbudowa utraconych tkanek

Po zakończeniu drastycznej diety organizm będzie wysyłał silne sygnały głodu, aby odzyskać utracone tkanki: tłuszczową oraz mięśniową. I tu właśnie pojawia się problem: tkanka tłuszczowa odbudowuje się o wiele szybciej niż tkanka mięśniowa.
Sygnały głodu wyłączą się jednak dopiero wtedy, gdy organizm odzyska obie tkanki. Oznacza to, że do czasu gdy odbuduje się twoja tkanka mięśniowa, poziom tkanki tłuszczowej może wzrosnąć do nawet 150%!**

2. Nadbudowa tkanek

Kolejny problem jest taki, że organizm chce nie tylko odbudować utracone tkanki ale także je nadbudować. W ten sposób zabezpiecza się przed ewentualnym brakiem jedzenia. Aby następnym razem gdy zaserwujesz mu głodówkę, mógł lepiej ją znieść.
Jest to swoista inteligencja organizmu - człowiek w codziennym życiu często robi podobnie. Można to porównać do wycieczki w góry: gdy raz pojedziesz na wycieczkę i zabierzesz za mało jedzenia – następnym razem na pewno pomyślisz, aby wziąć więcej zapasów (skoro ostatnio ci brakowało). Tak samo robi organizm: zabezpiecza się, aby mieć więcej zapasów na „gorsze czasy” (głównie tkanki tłuszczowej, która jest magazynem energii). Co dla ciebie jest oczywiście niekorzystne bo ważysz więcej.

Siła woli nie pomoże ci wygrać z głodem

Im więcej kilogramów stracisz w krótkim czasie, tym odczucie głodu będzie silniejsze po zakończeniu diety. Więc nie dość, że poddasz się tym napadom głodu i w rezultacie z powrotem przytyjesz, to jeszcze się załamiesz. Takie powtarzające się porażki osłabiają poczucie własnej wartości i umacniają w przekonaniu, że tkwisz w błędnym kole odchudzania. Będziesz miała wrażenie, że to z tobą jest coś nie tak i że jesteś skazana na otyłość. A prawda jest taka, że nie jesteś skazana na otyłość… musisz tylko wiedzieć jak prawidłowo zabrać się do odchudzania.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Bardzo trudno jest schudnąć a jeszcze trudniej utrzymać niższą wagę ciała. Jednak jeśli nastawisz się na metodę małych kroków, będziesz miała szanse na sukces.
Na początek musisz wiedzieć, że żadna dieta nie uchroni cię od efektu jo-jo jeśli będzie ona trwała tylko miesiąc. Bo po tym czasie zaczniesz jeść, wrócisz do swoich nawyków i na nowo przytyjesz.
Zapomnij o dietach cud, o dietach trwających chwilę. Aby chudnąć na stałe, musisz to robić powoli. Nie stosuj drastycznych głodówek, tylko pomału ucinaj kalorie i stopniowo przyzwyczajaj organizm do zmian. W ten sposób będziesz krok po kroku ustalać swój nowy Set Point – nową niższą wagę ciała. Tylko tak uchronisz się od efektu jo-jo.

Najlepszy sposób na utratę wagi

Najlepszy sposób na utratę wagi to:
dieta niskowęglowodanowa + aktywność fizyczna
Jest to sposób, który pozwala osiągnąć najbardziej zadowalające rezultaty. Naturalnie obniża apetyt i sprawia że odchudzanie staje się łatwiejsze. Powoduje, że możesz osiągnąć maksymalnie niski poziom tkanki tłuszczowej przy zachowaniu tkanki mięśniowej. Ponadto dieta niskowęglowodanowa to najzdrowszy sposób odżywiania – a w połączeniu z regularną aktywnością fizyczną pozwala utrzymać osiągnięte rezultaty na długi czas. Czy można chcieć czegoś więcej? ;-)


* dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 9 „How the Body’s Metabolism Adapts to Dieting and Weight Loss”)
** dr G. Ellis, Ultimate Diet Secrets, USA 2002 (ch. 10, p.197-198: „What is the Mechanism Behind this Common Finding of “PostStarvation Obesity”?”)