24 lut 2017

Dlaczego jedni są rano głodni, a inni nie?

Ludzi można podzielić na dwie grupy: tych, którzy nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez śniadania oraz takich, którzy rano zwyczajnie nie są głodni. Ja należę zdecydowanie do tej pierwszej grupy; bez śniadania ani rusz! :D
Dlaczego tak jest, że niektórzy są rano porządnie głodni, a inni niekoniecznie? - o tym w dzisiejszej notce.

Rano niegłodni? - jest kilka możliwości

Najważniejsze, to warto abyś zdała sobie sprawę, że nic w Twoim organizmie nie dzieje się bez przyczyny. Organizm wszystko „robi” z jakiegoś powodu; działa ekonomicznie, robi zawsze to, co mu się najbardziej „opłaca” i po to, aby utrzymać swoją wewnętrzną równowagę (tzw. homeostazę). Można powiedzieć, że posiada własną inteligencję (a często jest zwyczajnie mądrzejszy od swojego właściciela).
Fakt, że ktoś nie odczuwa rano głodu również ma swoje uzasadnione powody, np.:

1. Problemy z trawieniem

Jeśli jesteś osobą, która ma problemy zdrowotne; chore jelita, problemy z wchłanianiem itp., to raczej nie bywasz rano głodna. W takiej sytuacji organizmowi bardziej „opłaca się” czerpać energię od razu z własnych zasobów (głownie tkanki tłuszczowej) niż z pożywienia, które ciężko mu przyswoić. Z tego powodu niektórzy już od rana nie czują się głodni. Nie jest to jednak dobry znak.

2. Przeczekanie

Czasem może być też tak, że Twój organizm wysyła Ci rano sygnały, że jest głodny i czeka aż dasz mu jeść, ale jeśli z jakiegoś powodu nie dasz, to w końcu przestawia się na czerpanie energii z własnych zasobów (bo przecież musi ją skądś wziąć!).
No dobrze, jakie to sytuacje, w których organizm „stwierdza”, że nie dostanie jedzenia z zewnątrz i przestawia się na czerpanie z własnych zapasów? - Są to sytuacje, w których bierzesz organizm na „przeczekanie”, aż w końcu przestaje wysyłać sygnały głodu i przestawia się na „zjadanie samego siebie”. Np.:

a) Przyzwyczajenie

To, że nie jesteś rano głodna, może wynikać z czystego przyzwyczajenia; jeśli nigdy rano nic nie jesz, organizm jest już do tego przyzwyczajony i wie, że nic od Ciebie nie dostanie, dlatego od razu przestawia się na czerpanie energii z własnych zasobów.

b) Kawa/herbata

Jeśli pijesz rano na czczo kawę/herbatę, to prawdopodobnie nie będziesz czuła po nich głodu. Napoje te hamują apetyt oraz działają pobudzająco (dzięki zawartej w nich kofeinie). W takim przypadku organizm również od razu dostaje rano sygnał, żeby przestawić się na czerpanie energii z własnych zasobów.
Kawa i herbata hamują apetyt, więc pite na czczo mogą być powodem tego, że nie masz ochoty jeść śniadań

c) Długie spanie

Jeśli śpisz do późnych godzin popołudniowych, to może okazać się, że gdy w końcu wstaniesz, nie będziesz już głodna. Pamiętam, że mój brat tak czasem miał i dziwił się z tego powodu – a można to łatwo wyjaśnić: po prostu przespał moment śniadania i organizm zdążył przestawić się na czerpanie energii z własnych zasobów.

d) Obfita kolacja

Jeśli wieczorem zjesz bardzo dużo, to rano może się okazać, że nie jesteś głodna, bo organizm nie zdążył jeszcze strawić ostatniego posiłku i stąd nie czujesz głodu.

Ja zawsze jem śniadanie

Ja rano zawsze jestem głodna i to z tych samych dwóch głównych powodów, o których pisałam wyżej: po pierwsze mam zdrowe jelita i mój organizm nie ma problemu z czerpaniem energii ze składników odżywczych z jedzenia, a po drugie… lubię jeść i nigdy nie czekam ze śniadaniem; pierwsze co rano robię, to jem (:D), więc mój organizm jest do tego przyzwyczajony.

Omlet z szynką i serem to świetny pomysł na szybkie, pyszne i odżywcze śniadanie ;-)

Jeszcze lepszym pomysłem na pyszne i odżywcze śniadanie jest mięso: np. kotlety mielone z serem żółtym i łososiem. Jednak takie śniadanie lepiej przygotować sobie częściowo dzień wcześniej, aby rano nie tracić zbyt dużo czasu ;-)

Uwaga!

Powyższy opis dotyczył osób z wagą w normie, tj. niemających zbyt dużych problemów z nadwagą. U osób otyłych zaś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Osobom otyłym najczęściej nie chce się rano jeść z zupełnie innych powodów. Organizm osób mających problem z nadwagą próbuje za wszelką cenę pozbyć się zbędnego balastu. Z tego powodu hamuje rano apetyt, by:

1. Jedyna szansa na czerpanie energii z tkanki tłuszczowej

Poranek (na czczo) jest jedynym czasem, gdy organizm osoby otyłej ma szansę na czerpanie energii z tkanki tłuszczowej. Osoby otyłe mają bowiem wyższy poziom insuliny niż osoby o prawidłowej wadze ciała. Insulina jest hormonem, który blokuje spalanie tkanki tłuszczowej. Tylko rano na czczo ich organizm może czerpać energię z tkanki tłuszczowej, bo tylko wtedy jest na tyle niższy poziom insuliny. Właśnie dlatego większość osób z nadwagą zazwyczaj nie jest rano głodna.

2. Ratowanie zdrowia

Poza tym osoby otyłe mają tak dużo tkanki tłuszczowej, że jest to już niebezpieczne dla ich zdrowia; z tego powodu organizm chce się jej za wszelką cenę pozbyć – a tylko rano może (patrz: punkt 1). Jest to już bardziej kwestia ratowania zdrowia – i mamy kolejny argument ZA ogromną inteligencją organizmu... ;-)

Jak unormować apetyt?

Podsumowując; śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, ale istnieje wiele czynników, które sprawiają, że możesz nie być rano głodna. Uniwersalną radą na tę zagwozdkę może być jedno zdanie: jedz wtedy, gdy jesteś głodna i słuchaj swojego organizmu, bo on jest Twoim najlepszym doradcą.
Jeśli jednak czujesz, że coś jest nie tak i chcesz to zmienić – zastanów się nad przejściem na dietę niskowęglowodanową, bo dzięki niej możesz na stałe obniżyć swój poziom insuliny do takiego stopnia, by Twój organizm zawsze był w stanie czerpać energię z tkanki tłuszczowej. Dzięki temu unormujesz swój apetyt, będziesz miała ładniejszą sylwetkę oraz odniesiesz szereg innych korzyści