22 kwi 2017

7 powodów, dla których warto jeść mięso

Mięso – jedni nie wyobrażają sobie bez niego życia, a inni wręcz przeciwnie. Istnieje wielu zwolenników, jak i przeciwników jedzenia mięsa. Pomimo wielu skrajnych opinii na ten temat, dziś przedstawię Ci fakty ukazujące, że bez mięsa trudniej jest uzyskać ładną, szczupłą sylwetkę oraz zachować pełnię zdrowia i sił.
Poniżej przedstawiam 7 argumentów przemawiających za tym, że bez mięsa ani rusz:

1. Jest ważne dla zdrowia (fizycznego i psychicznego)

Mięso ma super skład: średnio ok. 20% białka, 10-15% tłuszczu i do 1% węglowodanów.
Białko mięsne jest pełnowartościowe, wzmacnia system odpornościowy oraz sprawia, że mamy siły do życia. Zawarte w mięsie tłuszcz i cholesterol są niezbędne m.in. do prawidłowej pracy neurotransmiterów (czyli związków, które regulują wszystkie funkcje mózgu, w tym poznanie, rozumowanie, pamięć, czy stany emocjonalne) oraz regulacji poziomu cukru we krwi.

Mięso, dzięki znikomej zawartości węglowodanów, chroni Cię również przed wszelkimi problemami związanymi z ich nadmiernym jedzeniem (jak cukrzyca, hipoglikemia, otyłość, kompulsywne jedzenie, depresja, narkolepsja, nadciśnienie i inne).

W mięsie znajdziesz znaczne ilości cynku (który przyspiesza budowę mięśni), fosforu, miedzi, magnezu i siarki. Zawiera również selen (który wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej i ułatwia pozbywanie się z organizmu substancji toksycznych) oraz bardzo ważne żelazo (o którym mowa będzie za chwilę).

Mięso jest też bogate we wszystkie witaminy, które odpowiadają nie tylko za dobry wzrok, mocne zęby i kości oraz zdrową skórę, ale wspierają też centralny układ nerwowy, który jest odpowiedzialny za zdrowie psychiczne.

W mięsie nie brakuje nawet witaminy C, o której przecież powszechnie mówi się, że jest obecna tylko w warzywach i owocach. Otóż nie! Wątróbka (drobiowa, cielęca, wołowa i in.), mięso wieprzowe, wołowe, dorsz, łosoś, śledź i inne ryby, drób, a nawet mleko – wszystkie zawierają witaminę C. Ponadto jedząc witaminę C z mięsa masz na nią mniejsze zapotrzebowanie, niż gdybyś dostarczała ją wraz z produktami roślinnymi.* Zresztą, spójrz na Inuitów (inaczej Eskimosów) – jedzą tylko mięso i cieszą się świetnym zdrowiem, nie cierpią na szkorbut (typową chorobę spowodowaną niedoborem wit. C), a co więcej – nawet leczą z tej choroby właśnie mięsem!

2. Tylko mięso zawiera tak ważne składniki jak:

Poniżej przedstawiam listę związków, które znajdziesz tylko w mięsie**:


- Witamina B12 (kobalamina)

Witamina B12 jest niezbędnym składnikiem, którego nasz organizm nie potrafi sam wytworzyć i którego nie znajdziesz w produktach roślinnych. Uczestniczy ona we wszystkich procesach życiowych; jest potrzebna do produkcji krwi oraz ważna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu (zapewnia równowagę psychiczną), mięśni oraz wątroby.

Nie jedząc mięsa (ani produktów pochodzenia zwierzęcego jak nabiał, jaja) możesz być narażona na jej niedobór. Oczywiście, w dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie suplementować niemal wszystkie niezbędne składniki – w tym również witaminę B12. Pamiętaj jednak, że sztuczna witamina nigdy nie będzie tak dobra dla naszego organizmu jak naturalna, z pożywienia.

- Kreatyna

Kreatyna to związek chemiczny występujący jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ok. 95% kreatyny w naszym organizmie skumulowane jest w mięśniach szkieletowych, reszta w mózgu. Kreatyna jest szczególnie ważna podczas długich godzin pracy umysłowej – to właśnie ona odpowiada za rezerwy energii w mózgu i mięśniach, utrzymuje optymalny poziom psychicznej i fizycznej siły. Działa jak łatwo dostępna energia zapasowa dla komórek, dając im większą siłę i wytrzymałość. Z tego powodu jest najbardziej znanym suplementem wśród sportowców.

Kreatyna nie jest składnikiem niezbędnym do dostarczania wraz z pożywieniem, ponieważ jest produkowana w naszym organizmie (z aminokwasów). Udowodniono jednak, że osoby jedzące mięso (kreatynę) są mniej podatne na choroby depresyjne, kłopoty z trawieniem, czy wahania nastrojów.***

- Witamina D3

Witamina D, nazywana również słoneczną witaminą, jest ważna dla mocnych kości oraz
prawidłowego powstawania krwinek czerwonych. Zostaje wytworzona przez Twoją skórę, gdy wystawiasz ją na działanie promieni słonecznych. Jednak gdy słońca jest zbyt mało (np. w zimie), musisz dostarczać ją wraz z pożywieniem.
Wyróżniamy dwie główne formy witaminy D w diecie: D2 - z produktów roślinnych oraz D3 - z produktów zwierzęcych. Badania wykazują, że wit. D3 jest o wiele bardziej skuteczna niż D2.****


- Karnozyna

Karnozyna jest antyoksydantem skoncentrowanym w tkance mięśniowej oraz mózgu. Przedrostek karni- z łaciny oznacza mięso, jak carni-vore czyli mięso-żerca.
Jest bardzo ważna dla funkcjonowania mięśni; wysokie stężenie karnozyny w mięśniach wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia oraz poprawę wyników sportowych. Ponadto zapobiega ona stanom zapalnym oraz glikacji, chroniąc przed niszczeniem białek w organizmie. Z tego powodu jest popularna jako suplement przeciwstarzeniowy, wpływający na długowieczność. Ale po co suplementować karnozynę sztucznie, skoro możesz jeść po prostu mięso? ;-)

- Żelazo hemowe

Jest to rodzaj żelaza znajdujący się w mięsie, szczególnie czerwonym. Żelazo hemowe jest o wiele lepiej przyswajalne niż żelazo niehemowe (czyli takie z produktów roślinnych). Nawet natka pietruszki (podobno najlepsze źródło żelaza ze świata roślin) nie dorównuje żelazu zawartemu w mięsie.

Żelazo odpowiada za dostarczanie energii, chroni Cię przed zmęczeniem (anemią) oraz uczestniczy w tworzeniu hemoglobiny, która transportuje tlen do wszystkich komórek ciała. Ostatnio na zajęciach nasz profesor powiedział, że w dzisiejszych czasach niemal każdy z nas ma niedobór żelaza, bo jemy za mało mięsa. Podpisuję się pod tym obiema rękami!

- Kwas dokozaheksaenowy (DHA)

Należy do niezbędnych (czyli takich, których organizm nie potrafi sam wytworzyć) kwasów tłuszczowych. DHA jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jest też szczególnie istotny dla kobiet w ciąży, ponieważ ma wpływ na prawidłowy rozwój mózgu u dzieci.
Źródło: tłuszcze rybie oraz wołowina, wieprzowina.

- Tauryna

Tauryna jest związkiem siarkowym zawartym w wielu naszych narządach, w tym mózgu, sercu i nerkach. Uważa się że tauryna odgrywa dużą rolę w funkcjonowaniu mięśni, tworzeniu żółci oraz wzmacnianiu odporności.

Nie jest niezbędne dostarczać ją z pożywieniem, ponieważ w małych ilościach jest produkowana przez organizm. Poziom tauryny u osób jedzących mięso jest jednak znacznie wyższy niż u osób na diecie bezmięsnej.***** Jeśli więc chcesz należeć do tej pierwszej grupy, biegnij szybko do sklepu po jakąś smakowitą sztukę mięsa!

Mięso jest niezbędne do zachowania zdrowego ciała i umysłu. Zawiera wszystkie potrzebne witaminy i minerały, niezbędne aminokwasy i inne składniki, których nie znajdziesz w produktach roślinnych

3. Nasz organizm jest biologicznie przystosowany do jedzenia mięsa

Mięso było składnikiem ludzkiej diety od czasów prehistorycznych (ok. 2 mln lat)******. Wszystko zmieniło się dopiero 10 tys. lat temu, gdy ze względu na coraz mniejszą ilość mięsa, człowiek musiał zacząć jeść więcej produktów roślinnych (początki rolnictwa).
Ciekawostką jest fakt, iż na przełomie ostatnich 40 tys. lat genom ludzki prawie się nie zmienił (bo o zaledwie 0,02%) - to znaczy, że nasze geny nadal są takie same, jak wtedy, gdy człowiek jadł głównie mięso - wciąż jesteśmy do niego genetycznie przystosowani. Organizm ludzki nie jest przyzwyczajony do jedzenia dużych ilości warzyw, owoców, czy zbóż i stąd w dzisiejszych czasach mamy tak wiele problemów z układem trawiennym, nadwagą, cukrzycą, osteoporozą, alergiami, czy stanami zapalnymi.

4. Jedząc mięso zbudujesz silne mięśnie i kości

Jeśli chcesz mieć silne mięśnie i kości, musisz prawidłowo odżywiać swój organizm, tj. dostarczać mu składników, które gwarantują prawidłową odbudowę. Najlepszym sposobem na zbudowanie zdrowej, silnej i szczupłej sylwetki jest regularne jedzenie mięsa.
Mięso (i produkty pochodzenia zwierzęcego) to jedyne źródło pełnowartościowego białka, które jest niezbędne do budowy tkanek organizmu oraz wzmocnienia systemu odpornościowego. Białko mięsne dodaje również energii, zwiększa gęstość kości i poprawia kondycję skóry.

Jedzenie mięsa jest ważne choćby ze względu na zawartość pełnowartościowego białka, które uczestniczy w budowie mięśni i kości, dodaje energii oraz pomaga radzić sobie ze zmęczeniem


5. Ułatwia schudnięcie

Produkty pochodzenia zwierzęcego sycą na dłużej, zmniejszają apetyt i chronią przed uzależnieniem od jedzenia. Mięso nie podnosi poziomu cukru we krwi, co daje dwie ważne korzyści dla Twojej sylwetki:
  • po pierwsze, łatwiej jest Ci schudnąć, ponieważ nie masz napadów głodu, omija Cię szaleńcze pragnienie podjadania (co ułatwia osiągnięcie ujemnego bilansu kalorycznego, który jest kluczem do utraty wagi);
  • po drugie zaś, mając poziom cukru w normie, nie będziesz nadmiernie nabierała tkanki tłuszczowej
Kiedyś po posiłku złożonym np. z makaronu i warzyw nie dość, że byłam ociężała, to jeszcze nadal odczuwałam niedosyt. Teraz jedząc mniej produktów roślinnych, a więcej mięsa czuję się lekka i pełna sił (moje korzyści). Dzięki temu mam również więcej energii do ćwiczeń, które są połową sukcesu w osiągnięciu szczupłej sylwetki.

6. Jest łatwe do przygotowania i niedrogie

Wszystkie przepisy, które Ci przedstawiam są zawsze łatwe i szybkie w wykonaniu – czasem wystarczy tylko rzucić mięsko na patelnię i czekać, aż będzie gotowe. Nie trzeba go godzinami obierać (jak warzyw, owoców) ani kroić, szatkować, czy trzeć.

Mięso jest też stosunkowo niedrogie. Tak, tak – ośmielę się stwierdzić, że jest tańsze od warzyw i owoców! Mięso ma większą gęstość energii - to oznacza, że kupując mięso dostajesz pożywne jedzenie (w przeciwieństwie do pełnych wody i nietrawionego błonnika warzyw i owoców, za które przecież dużo płacisz, a ciężko się nimi naprawdę najeść).
Zobacz, jak porównywałam odżywianie niskowęglowodanowe (oparte na produktach pochodzenia zwierzęcego) do diety roślinnej (tzw. zbilansowanej) – ta druga, w ostatecznym rozrachunku, może być nawet dwa razy droższa! Jeśli więc chcesz zapłacić jak najmniej za pełnowartościowe składniki odżywcze, to mięso jest najlepszym wyborem.

7. Jest pyszne!

Ostatni powód, dla którego warto jeść mięso? - jest po prostu pyszne! Rozpływający się w ustach gulasz, półkrwisty stek, pieczony kurczak z chrupiącą skórką mmm chyba nie muszę wymieniać dalej. ;-) Dobrze przygotowane danie mięsne może być lepsze niż najsmaczniej wyglądający deser.

Istnieje wiele rodzajów mięsa (w zasadzie każde jest dobre) oraz sposobów przygotowania (duszenie, gotowanie, pieczenie itp.), więc masz ogromny wybór. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z obróbką termiczną (nie przypalaj!) i nie kupować zbyt często mięsa przetworzonego: świeże udka, stek, czy schab zawsze będą lepsze od szynki, kiełbasy, czy parówek. Przeczytaj zasady mojej diety

Czy można żyć bez mięsa?

Wiele niezbędnych składników odżywczych znajdziesz tylko w mięsie. Jeśli z jakichś powodów nie chcesz go jeść – musisz suplementować te składniki sztucznie, aby zapobiec niedoborom (ale raczej żadne z nich nie będą tak dobre i skuteczne jak naturalne, z mięsa).
Człowiek może spokojnie żyć bez produktów roślinnych, lecz bez mięsa byłoby już trochę trudniej. Np. wspomniani już wcześniej Inuici (Eskimosi), czy Masajowie odżywiają się głównie produktami pochodzenia zwierzęcego. Nie znam jednak plemienia, które żywiłoby się samymi roślinami.
Czy można żyć bez mięsa? - to tak jakby zapytać: Czy można żyć bez świeżego powietrza? - pewnie jakoś można, ale co to za życie...

Podsumowując, mięso jest jedynym pożywieniem, które zawiera tak wiele cennych składników odżywczych naraz i przy okazji nie ma też wielu kalorii. Mam nadzieję, że teraz nie masz wątpliwości co do tego, że mięso jest wymarzonym produktem, który pomoże Ci schudnąć bez niedoboru składników odżywczych oraz bez innych niepożądanych skutków. Sprawdź, jak przejść na dietę niskowęglowodanową


* https://zerocarbzen.com/vitamin-c/
** https://authoritynutrition.com/7-nutrients-you-cant-get-from-plants/
*** https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3340488/
**** http://ajcn.nutrition.org/content/68/4/854.short
***** https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3354491
****** https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99so