28 lip 2017

Co robić, gdy podczas okresu strasznie boli Cię brzuch? – 4 kroki

Ostatnio rozmawiałam z koleżanką, która skarżyła się na straszne bóle brzucha podczas miesiączki. Mówiła, że zawsze zażywa garść różnych tabletek, bo inaczej by nie wytrzymała… Co robić, aby brzuch (i całe ciało: głowa, plecy, pachwiny) podczas okresu bolał mniej? - Tak się składa, że mam na to kilka sprawdzonych sposobów!

Poświęć 1,5 h, aby uratować resztę dnia

Dla mnie miesiączka jest bolesna tylko pierwszego dnia i to tylko na samym początku, a potem już nic mi nie doskwiera. Tego dnia zawsze robię kilka rzeczy, po których czuję się jak nowo narodzona.
Czynności te rozpisałam w czterech punktach i na zachętę powiem Ci, że właśnie jestem po ostatnim punkcie – rzeczywiście działa, przetestowałam na sobie! (Zresztą, inaczej nawet nie zabierałabym się do napisania tak optymistycznej notki, tylko pewnie dalej bym leżała i narzekała ;-)).
Po kolei wygląda to następująco:


1. Bieganie/ruch na świeżym powietrzu

„O nie, tylko nie ruch...” Zawsze na początku miesiączki myślę sobie, że ostatnią rzeczą, jaką mogłabym robić, to ćwiczenia. Najchętniej położyłabym się na łóżku i narzekała wszystkim wokół, jak bardzo mi źle. Znasz to? :D Teraz jest mi do śmiechu, bo już wszystko jest ok, ale jeszcze rano nie było tak kolorowo. Zawsze wiem, że bieganie dobrze mi zrobi, a jednak na początku trudno mi się do niego zabrać. Ale wiesz co motywuje mnie najbardziej? - Myśl, że i tak gorzej być nie może, więc co mi szkodzi; już lepiej podnieść się i biec żółwim tempem niż narzekać.

Dzięki aktywności fizycznej nasz mózg wytwarza endorfiny (hormony szczęścia), które działają podobnie jak morfina - tłumią odczuwanie bólu i poprawiają nastrój. Jeśli nigdy nie biegałaś podczas okresu, to nie zastanawiaj się długo, tylko wskakuj w strój i ruszaj przed siebie! Świeże powietrze dobrze Ci zrobi, do tego poprawisz krążenie, orzeźwisz się i jeszcze spalisz kalorie! (A jeśli kompletnie nie masz siły biec, to wyjdź chociaż na spacer).
Ćwiczenia to mój numer jeden na liście najlepszych sposobów na złagodzenie bólu brzucha

2. Ćwiczenia rozluźniające/rozciąganie

Po bieganiu nie ma nic lepszego niż spokojnie ćwiczenia rozluźniające. Najlepsza pozycja, jaką znam na złagodzenie bólu brzucha to coś podobnego do tzw. pozycji leżącego wojownika. Podpowiedział mi ją instruktor jogi i od kilku lat niezwykle mi służy. Dzięki niej poprawisz krążenie, dotlenisz całe ciało (zapobiegniesz skurczom) oraz wzmocnisz mięśnie dna miednicy.

Wykonanie: uklęknij ma macie, połącz stopy i rozsuń kolana, a następnie usiądź na połączonych stopach i kładź się do tyłu tyle, ile dasz radę. Leż tak przynajmniej minutę, oddychając głęboko (możesz delikatnie masować brzuch).

Możesz też wykonać inne wersje tej pozycji (lub podobne łagodzące ból brzucha) przedstawione poniżej. Polecam siedzenie z wyciągniętymi przed siebie nogami, a na koniec leżenie w tzw. pozycji trupa (ostatnie zdjęcie):
Wszystkie pozycje, w których miednica skierowana jest ku dołowi (pozycje nieodwrócone), są dobre na złagodzenie bólu brzucha podczas miesiączki

Pamiętaj, aby w te dni zrezygnować z pozycji odwróconych (w których nogi i tułów są uniesione), takich jak np. świeca, czy stanie na rękach.

3. Ciepło-zimny prysznic

Po orzeźwiającym ruchu czas na równie orzeźwiający prysznic! Jeśli zdążyło Ci się zrobić zimno, zacznij od ciepłego prysznica, a potem… policz do trzech i niech Twoja ręka bez namysłu przekręci kurek na wodę zimną. Możesz krzyczeć i piszczeć, ale taki zimny prysznic na pewno dobrze Ci zrobi (ale dowiesz się tego tylko, jeśli spróbujesz!).

4. Jajecznica/gulasz

Na koniec nie ma to jak pyszne, delikatne jedzonko. Po całej powyższej „operacji” Twój brzuszek zasłużył na dobre odżywienie.
Rano możesz przygotować jajecznicę (aby wyszła puszysta, w trakcie przygotowania dodaj łyżkę śmietany), a potem gulasz, np. z łopatki wołowej, czy wieprzowej. Na deser czekolada lub gorące kakao.
Delikatna jajecznica to świetny pomysł na śniadanie podczas miesiączki

Kobiety na złagodzenie objawów miesiączki często, oprócz leków przeciwbólowych, zażywają też suplementy diety, np. wit. B6 + cynk… Ty zamiast tego zjedz po prostu posiłek, który zawiera te i inne ważne składniki (jak: żelazo, potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B, E i in.), których Twój organizm potrzebuje do regeneracji i wzmocnienia naczyń krwionośnych. To wszystko zawarte jest w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięso, jaja, nabiał), dlatego właśnie z nich powinna składać się Twoja dieta.
Mięso zawiera spore ilości najlepiej przyswajalnego żelaza (hemowego), którego potrzebujesz w czasie miesiączki najbardziej. Poza tym tylko w nim znajdziesz witaminy z grupy B (w tym wit. B9, czyli kwas foliowy, który poprawia nastrój i dodaje sił).
Lepiej nie jedz owoców ani warzyw (szczególnie strączkowych), bo powodują wzdęcia i nasilają bóle brzucha.
Gulasz w te dni to posiłek obowiązkowy!

A jeśli chcesz na co dzień odżywiać się w sposób, jaki pomógł mi uporać się z wieloma dolegliwościami to sprawdź, jak przejść na dietę niskowęglowodanową

I po bólu!

I gotowe! Najpierw pobiegałam (spełnienie tego punktu było najtrudniejsze, ale też najbardziej pomogło), potem porozciągałam się i poleżałam 10 minut w pozycjach rozluźniających brzuch, następnie wzięłam ciepło-zimny prysznic, zjadłam puszystą jajecznicę z 3 jaj i po bólu! Po tym wszystkim mogłam śmiało wyruszyć na zakupy (na które wybierałam się już od dawna). Zjadłam też rozpływający się w ustach gulasz, a na deser czekoladę. Żyć nie umierać!


A jeśli jesteś w pracy…

Czasem jednak nie jest tak kolorowo i miesiączka dopada nas w pracy… Wtedy staraj się: jak najczęściej chodzić, podchodzić do okna i głęboko oddychać, pić wodę (lepiej niegazowaną). Zaparz sobie miętę, melisę albo rumianek i spróbuj zająć się czymś innym. Chyba nie muszę dodawać, że powrót z pracy na nogach obowiązkowy!

Ruch + dobre jedzenie = recepta na ból brzucha

Podsumowując, ból brzucha podczas okresu nie należy do przyjemnych, ale można go załagodzić różnymi trickami, które dotlenią Twój organizm i poprawią krążenie krwi: pozycje rozluźniające brzuch (wszystkie z miednicą ku dołowi), bieganie/spacer. Do tego woda, mięta, na śniadanie jajecznica, a na obiad pyszny odżywczy gulasz – z takim arsenałem jesteś w stanie maksymalnie zmniejszyć zły nastrój spowodowany bólem brzucha. Wiem co mówię, bo wszystkie te sposoby sprawdziłam na sobie. Teraz kolej na Ciebie! ;-)