30 listopada 2018

Czy warto biegać? - 10 zalet biegania

Gnać przed siebie, zostawiać wszystkie smutki za sobą, a przy okazji spalać setki kalorii… tak właśnie wyobraża mi się wymarzona aktywność fizyczna. Co łączy w sobie te, jak i wiele innych zalet? - Bieganie!

10 zalet biegania

Dla mnie bieganie to sentymentalny sport, bo jako jedyny uprawiam go od dziecka. Zawsze lubiłam biegać, nawet w podstawówce potrafiłam wstawać o 5 rano, żeby pobiegać chwilę przed lekcjami. Dzięki temu czułam przypływ energii i orzeźwienie na cały dzień. Wtedy nie wiedziałam nic na temat zalet biegania i w ogóle jakiejkolwiek innej aktywności fizycznej. Czułam tylko, że ruch dodaje mi skrzydeł i, jak się okazuje, wcale się nie myliłam. Ile jest korzyści z biegania? - dużo więcej niż myślisz!

1. Spalisz dużo kalorii

Ach, te nieszczęsne kalorie, ciągle musimy się nimi zajmować! Jako że to bezlitosny bilans kaloryczny decyduje o naszej wadze, warto zainteresować się bieganiem, ponieważ już po 60 minutach biegu w średnim tempie możesz spalić ponad 600 kcal.

2. Pozbędziesz się nadmiaru tkanki tłuszczowej

Żadna z nas nie chce mieć „miękkiego”, obwisłego ciała. Chyba nie skłamię, jeśli powiem, że praktycznie każda z nas ma obsesję na punkcie swoich boczków. Jak pozbyć się takich problematycznych miejsc? Otóż to właśnie bieganie, oprócz dobrej diety, może być skutecznym sposobem na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jeśli więc chcesz mieć mocne, sprężyste ciało, to bieganie zdecydowanie Ci w tym pomoże.

3. Wyrzeźbisz sylwetkę

Bieganie to świetny sposób nie tylko na spalanie dużych ilości kalorii i co za tym idzie utratę wagi, ale też ładne wyrzeźbienie mięśni. Aby tego dokonać, musisz podczas biegania stosować zmienne tempo, czyli robić tzw. trening interwałowy, łączący w sobie wysiłek aerobowy z anaerobowym. Jak to zrobić?
Np. przez pierwsze 30 min biegnij powoli, aby się dobrze rozgrzać, później nieco szybciej i tak aż dojdziesz do swojego maksymalnego tempa, które sprawi, że poczujesz się jak maszyna zdolna do wszystkiego (a przy tym zasapiesz się do granic możliwości i naprawdę poczujesz, że żyjesz!). Później chwilę odpocznij (idąc lub truchtając) i powtórz taki naprzemienny sprint z odpoczynkiem kilka razy.

Ja zawsze biegam ze słuchawkami na uszach, więc u mnie wygląda to następująco: najpierw włączam sobie powolne piosenki, potem nieco szybsze, a przez ostatnie 20 min bardzo szybkie na przemian z powolnymi. Na „deser” zawsze zostawiam sobie piosenkę, przy której wyciskam z siebie ostatnie poty.

Najlepszy sposób na wyrzeźbienie sylwetki? - pot, pot i jeszcze raz pot!

4. Poczujesz zdrowszy apetyt

Czy miałaś kiedyś taką sytuację, że czułaś się głodna albo bardzo chciałaś coś zjeść, ale ze względu na to, że „musiałaś gdzieś szybko biec”, po niedługim czasie okazało się, że ochota na jedzenie minęła? - Tak właśnie działa bieganie, jak i każda inna aktywność fizyczna (oraz dieta niskowęglowodanowa) – reguluje apetyt. Zanim więc postanowisz zjeść nadprogramową przekąskę, spróbuj chwilę pobiegać (lub w ogóle się poruszać), a szybko może się okazać, że wcale nie byłaś taka głodna.

Strój sportowy, czy lodówka? - Spróbuj wybrać to pierwsze, a szybko przekonasz się, że wcale nie byłaś taka głodna!

5. Osiągniesz różne korzyści zdrowotne

Podobnie jak każda inna aktywność fizyczna, regularne bieganie poprawia krążenie krwi i, co za tym idzie, wpływa na polepszenie stanu serca (a nawet zwiększenie jego objętości!) oraz zdrowszy wygląd skóry. Ponadto wzmacnia stawy (w tym również kolanowy), a także zwiększa gęstość kości. Dzięki dotlenieniu mózgu możesz też liczyć na lepszy sen, lepszą koncentrację, łatwiejsze myślenie, uczenie się i zapamiętywanie.

Regularnie biegając (lub uprawiając jakikolwiek inny sport) nie tylko ujędrnisz ciało, ale też wzmocnisz swoje serce, stawy i kości

6. Niezauważenie poprawisz sobie nastrój

Każda z nas ma różne rozterki, problemy itd. i różnie sobie z nimi radzi. Najłatwiej jest zakopać się pod cieplutkim kocem z paczką ulubionych smakołyków i ubolewać nad tym, jak bardzo nam źle. Sęk w tym, że im dłużej tak „rozwiązujemy” swoje problemy, tym trudniej nam się od tego odzwyczaić, co prowadzi do coraz większych zmartwień...

Bieganie, jak i wiele innych form ruchu, potrafi wyleczyć z depresji i innych chorób natury psychicznej. Dzieje się to za sprawą m. in. wydzielanych podczas aktywności fizycznej hormonów szczęścia, które mają działanie uspokajające, a także przeciwbólowe.

Zresztą, biegając możesz „po drodze” rozwiązać swoje różne dylematy. Sama czasem biegam tylko po to, by „wybiegać” wszystkie problemy i nabrać dystansu. Gdy mam jakieś sprawy do załatwienia, do zastanowienia się, czy jakiś nurtujący mnie problem, to wiem, co robić – pobiegać z nim! Biegam do czasu, aż wszystkiego nie obmyślę. A przy okazji spalam setki kalorii - żyć nie umierać!

Bieganie to dla mnie najlepszy sposób na uporządkowanie swoich spraw, nabranie dystansu do życia i dosłownie zaczęcie wszystkiego od nowa – po porządnym sprincie może się okazać, że jedyne czego w życiu potrzebujesz to butelka wody! I o to właśnie chodzi! ;-)

Pamiętaj: na początku może Ci się nie chcieć biec, nie chcieć kompletnie nic itd.., być może chcesz tylko jeść i leżeć do góry brzuchem. Musisz jednak  „przebiec” ten moment, bo najczęściej się tak zdarza, że dopiero po jakichś 20 minutach już inaczej na wszytko patrzysz. Im dłużej biegniesz, tym bardziej Ci się chce - aż trudno w to czasem uwierzyć. Jeśli póki co leżysz na kanapie, to na pewno myślisz, że gadam głupoty – i wcale Ci się nie dziwię!

7. Zmniejszysz ból brzucha podczas okresu

Nawiązując do dwóch poprzednich punktów warto wspomnieć, że bieganie to idealny lek na ból brzucha podczas miesiączki. Nie dość, że dzięki poprawie ukrwienia oraz dotlenieniu organizmu Twój brzuszek poczuje się lepiej, to jeszcze za sprawą wydzielonych podczas ruchu endorfin cały Twój dzień jakby zacznie się na nowo. Przeczytaj, co robić, gdy podczas okresu boli Cię brzuch.

8. Wzmocnisz swoją pewność siebie

„Jeszcze tylko kilometr, ostatnie 5 min, ostatnia piosenka i wracam do domu, dam radę!” - Jeśli potrafisz przezwyciężyć swoje słabości na trasie, to możesz naprawdę wszystko! Nic tak nie wzmacnia naszej pewności siebie jak świadome pokonywanie własnych słabości. Przypomnij sobie swoje początki i popatrz na siebie teraz – jeśli zrobiłaś jakiekolwiek postępy, to znaczy, że wciąż możesz więcej niż Ci się dotychczas wydawało!

9. Nie będziesz zmarzluchem

Zbliża się zima, ale co z tego! Jeśli jesteś osobą, która wiecznie trzęsie się z zimna i zamyka wszystkie okna, to czas wziąć się za siebie! Biegać można o każdej porze roku, choć nie zawsze jest tak samo łatwo wyjść z domu. Możesz więc kupić sobie bieżnię (wersja dla „wygodnych” lub nocnych marków) albo dobrze się ubrać, rozgrzać w domu i zaszaleć na dworze! Po dobrym rozbieganiu może się okazać, że ciepło to pojęcie względne i że nawet w zimie może być gorąco!

Jeśli dobrze się rozgrzejesz, to szybko się przekonasz, że nawet w zimie może być gorąco!

10. Możesz w trakcie biegania przesłuchać nowo nabytą płytę

Jeśli wszystkie powyższe zalety nie zachęciły Cię dostatecznie, to może potrzebujesz dobrej muzyki do biegania? Dla mnie bieganie to prawie jak pobyt na koncercie. Czasem, gdy nie chce mi się biegać, przypominam sobie, że mam kilka nowych piosenek do przesłuchania, a że najlepiej jest mi się skupić w ruchu, to najczęściej z miejsca przychodzi mi ochota na bieganie. Po co leżeć, rozleniwiać się i słuchać muzyki, skoro można połączyć przyjemne z pożytecznym i podwójnie na tym zyskać?!

Nie ma na co czekać!

„Pobiegałabym, ale...” - NIE MA ŻADNEGO ALE! Jedyne „ale” jest w Twoim umyśle, który przywykł do komfortowych rozwiązań. Oczywiście, zawsze wygodniej jest przesiedzieć/przeleżeć/przespać tę godzinę, ale Ty przecież nie chcesz być wygodna, tylko szczęśliwa w swoim ciele.

Twój organizm potrzebuje od Ciebie choć jednego impulsu, a potem reszta sama się potoczy. Na pewno jesteś na tyle silna, aby wziąć się w garść, tylko na razie pewnie trochę Ci się nie chce. Uwierz: na początku nikomu się nie chce, dlatego tylko niektórzy mają to, co chcą. Przyłącz się do nich czym prędzej i marsz na bieżnię lub (jeszcze lepiej) ścieżkę dla biegaczy!


Szukaj

POLECANY POST

Co robić, aby schudnąć? - 12 kroków na cały 2018 rok

Chcesz wziąć się w garść i w końcu zająć się swoją sylwetką, ale nie wiesz co robić i od czego w ogóle zacząć? - Jeśli tak, to mam coś, co ...