23 sierpnia 2019

Jak obliczyć swoją należną masę ciała?

Ile powinnaś ważyć, jak blisko swojej wymarzonej wagi jesteś i czy istnieje idealna formuła, dzięki której to obliczysz? - zaraz to wszystko sprawdzimy.
Poniżej przedstawiam 5 sposobów na obliczenie swojej prawidłowej masy ciała. Wszystkie wzory są najbardziej adekwatne dla osób o wzroście w przedziale 160-190 cm, bez względu na płeć. No to zaczynamy:

1. Wzór Broca

Jest to najprostszy wzór:
wzrost [cm] – 100

Dla przykładu ja – mająca 167 cm wzrostu – wg wzoru Broca powinnam ważyć:
167 – 100 = 67 kg
Wzór ten ukazuje dosyć duże liczby, dlatego wprowadzono jego modyfikację.

2. Zmodyfikowany wzór Broca

Kobiety:
(wzrost [cm] – 100) x 0,85

Mężczyźni:
(wzrost [cm] – 100) x 0,90

Np. ja:
(167-100) x 0,85 = 67 x 0,85 = 57 kg

3. Wzór Bernharda

Wzór Bernharda wymaga zmierzenia obwodu klatki piersiowej (u kobiet obwód ten powinien być mierzony pod biustem, u mężczyzn zaś na wysokości sutków):
(wzrost [cm] x obwód klatki piersiowej [cm]) / 240

Ja (mając pod biustem 70 cm):
(167 x 70)/240 = 11690/240 = 49 kg

4. Wskaźnik BMI

Wskaźnik BMI dla wagi prawidłowej wynosi od 18,5 do 24,9. Znając te dane możemy obliczyć rozpiętość naszej prawidłowej wagi:

Najmniejsza masa ciała = 18,5 x wzrost^2 [m]
Największa masa ciała = 24,9 x wzrost^2 [m]

Ja (wzrost 167 cm, czyli 1,67 m):
Najmniejsza masa ciała = 18,5 x 1,67 x 1,67 = 52 kg
Największa masa ciała = 24,9 x 1,67 x 1,67 = 69 kg
Moja waga powinna więc mieścić się w przedziale 52-69 kg

5. Indeks Ponderala

Podobny wzór ukazujący rozpiętość naszej prawidłowej wagi to indeks Ponderala.

Najmniejsza masa ciała = 10,3 x wzrost^3 [m]
Największa masa ciała = 13,9 x wzrost^3 [m]

Ja:
Najmniejsza masa ciała = 10,3 x 1,67 x 1,67 x 1,67 = 48 kg
Największa masa ciała = 13,9 x 1,67 x 1,67 x 1,67 = 65 kg
Moja waga powinna więc mieścić się w przedziale 48-65 kg

* Wskaźnik WHR (niezależny od masy ciała)

Dodatkowo warto wiedzieć, że istnieje coś takiego jak wskaźnik WHR (ang. waist–hip ratio), czyli stosunek obwodu talii do obwodu bioder – ukazuje on, czy mamy atrakcyjne proporcje ciała (podobno najbardziej kuszące kształty to te przy WHR = 0,70).*
Dzięki temu wskaźnikowi możesz również dowiedzieć się, jaki masz typ figury:
  • gruszka - wskaźnik mniejszy od 0,70;
  • jabłko - wskaźnik większy od 0,70.

WHR = obwód talii / obwód bioder

Ja (obwód talii = 63 cm, obwód bioder = 89 cm):
WHR = 63/89= 0,71

Hmm coś mi tu jednak nie gra, bo z tego wynika, że jestem bliżej „jabłka” niż „gruszki”. A, wiem! Przecież wskaźnik ten nie uwzględnia obwodu klatki piersiowej! Jak spojrzę na swoje wszystkie trzy najważniejsze wymiary (biust x talia x biodra): 82 x 63 x 89, to od razu widać, że jestem typem gruszki (większe dolne partie ciała), a nie jabłka.

Radzę więc dodatkowo, obok wskaźnika WHR sprawdzić swoje proporcje, a mianowicie jak bardzo obwód biustu jest zbliżony do obwodu bioder. Im bliżej, tym oczywiście lepiej, a jeśli chcesz coś poprawić – pamiętaj, że jedyne co możesz zrobić, to powiększyć dany obszar ciała ćwiczeniami siłowymi (bo nie da się schudnąć punktowo, czyli stracić w wybranym miejscu tkankę tłuszczową).

Ile powinnaś ważyć i co oprócz wagi jest ważne?

Jak widzisz, wszystkie powyższe wzory mają swoje wady; niektóre pokazują liczby dużo za duże, a niektóre wręcz za małe. Według mnie ostatecznie i tak najsensowniejszy wydaje się być zmodyfikowany wzór Broca – ukazuje należną masę ciała taką w sam raz dla większości osób, czyli cel zdrowy i możliwy do osiągnięcia bez ogromnych wyrzeczeń. Myślę, że może być to Twój dobry wyznacznik na początek, a jeśli będziesz chciała ważyć jeszcze mniej – zapewne będziesz musiała się dużo bardziej postarać (czyli jeszcze mniej jeść lub jeszcze więcej się ruszać – polecam to drugie).

Pamiętaj jednak, że waga to nie wszystko i oprócz niej warto skupić się również na dobrym składzie ciała (którego osiągnięcie ułatwi Ci dieta niskowęglowodanowa) i wyćwiczeniu ładnych proporcji ciała. Wiem, że o większości z tych rzeczy pisałam już nie raz… ale czy TY przetestowałaś już to wszystko na sobie?!

* https://pl.wikipedia.org/wiki/Stosunek_obwodu_talii_do_obwodu_bioder

Szukaj

POLECANY POST

Co robić, aby schudnąć? - 12 kroków na cały 2018 rok

Chcesz wziąć się w garść i w końcu zająć się swoją sylwetką, ale nie wiesz co robić i od czego w ogóle zacząć? - Jeśli tak, to mam coś, co ...